Aftellen naar Nationale Tweetaktdag: Yamaha TDR250

In de aanloop naar de eerste Nationale Tweetaktdag op 25 juni nemen we je de komende weken mee op een blauw wolkje naar een paar fijne momenten/motoren uit de geschiedenis van de tweetakt. Vandaag: Yamaha TDR250.

Hoewel de Yamaha TDR250 slechts vijf jaar in productie was (van 1988 tot 1993) is hij er toch in geslaagd om in heel wat lijstjes van favoriete tweetakten op te duiken. Deze briljante lichtgewicht laat zien hoe graag Yamaha af en toe eens buiten de lijntjes kleurt.


De TDR250 was in feite een supermoto-versie van de volbloed TZR250 racer en wist met een vijftigtal enthousiaste pk’s, een vlot sturend chassis en een semi-motocross zithouding de hooligan naar boven te halen in elke eigenaar.

Hij was ook op veel vlakken zijn tijd vooruit; zo had de Yamaha zeven jaar vóór de Ducati 916 zijn intrede deed al de uitlaten onder de kont, en liet de TDR je al van supermoto proeven nog voor dat echt was ingeburgerd.


Helaas zorgden het onconventionele imago en de beperkte praktische inzetbaarheid ervoor dat de TDR250 geen commercieel succes werd. Vandaag de dag wordt de TDR echter beschouwd als een moderne klassieker en terecht vereerd als een van de beste straatracers ooit.

In deze Japanse promovideo vertellen ze net hetzelfde – of althans, dat denken we toch…

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT