Valentino Rossi stopt na dit seizoen

Valentino Rossi heeft net in een persconferentie wereldkundig gemaakt dat hij aan het eind van dit seizoen z’n helm aan de wilgen hangt. Na 25 jaar racen op topniveau is het op. Het einde van een tijdperk.

Het was nog even speculeren of Valentino Rossi ook volgend jaar nog zou doorgaan. Met een nieuwe sponsor voor z’n VR46-team in de vorm van Aramco, een Saudische sportpromotor, werd geopperd dat de Saudische prins die achter het gebeuren zit Rossi eiste om nog een jaar in het team te racen. Maar Valentino Rossi is dus niet bezweken onder die druk en stop er aan het eind van dit seizoen mee.

“Het is een triest moment, want volgend jaar zal ik niet meer motor racen. M’n leven zal veranderen. Maar het is goed geweest. Ik heb er van genoten.”

Met die woorden gaf Valentino Rossi aan dat z’n carrière als MotoGP-rijder eindigt. Maar hij gaf meteen ook aan dat hij zal blijven racen, maar dan wel op vier wielen.

Valentino Rossi kan beschouwd worden als de grootste racer van allemaal. Of hij de allerbeste is, is een andere vraag, maar het is een feit dat niemand zoveel succes wist te koppelen aan zoveel populariteit over de hele wereld, met fans van 3 tot 103 jaar oud, en die de MotoGP meer dan wie ooit op de kaart heeft gezet.

Het is een moment waarvan we allemaal wisten dat het in de lucht hing, maar nu het er ook effectief is, is het toch een ietwat onwezenlijk moment. Er was de (Moto)GP voor Rossi, een tijdens en nu komt er ook een MotoGP na Rossi. En dat wordt, hoe je het ook draait of keert, fan of geen fan, toch even wennen.

Dit afscheid zal uiteraard niet zomaar passeren bij ons van Motorrijder en KicXstart. Meer daarover later.  

Hoe Valentino Rossi mijn leven beïnvloedde kan je hier lezen.

Ciao, Vale.

Deel

Gerelateerde artikels

Royal Enfield Interceptor 650

Voorjaarsvoordelen bij Royal Enfield

Nog tot 1 juni kun je voordeel scoren op verschillende Royal Enfield-modellen. Het voorjaarsvoordeel loopt op tot 600 euro en kan ingezet worden als korting

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met