Tweevoudig wereldkampioen 50cc Jan De Vries plots overleden

Het houdt maar niet op, op deze ‘blue monday‘. Nu bereikt ons ook het nieuws dat een van de grootste namen van de Nederlandse racerij, Jan De Vries, op 77-jarige leeftijd is overleden. Hij zou afgelopen donderdag een acuut hartfalen hebben geleden, waarna hij thuis in het Noord-Hollandse Purmerend is overleden.

Wie het geluk heeft gehad om Jan live in actie te zien op zijn bloedsnelle oranje/groene Van Veen Kreidler, weet dat de Nederlander in 1971 en 1973 de wereldtitel in de 50cc-klasse op z’n naam wist te schrijven en tussenin (1972) tweede werd, en al doende 14 overwinningen en in totaal 27 podia kon scoren. Daarmee werd de Friese wegracer een van de meest succesvolle Nederlanders ooit op een racemotor.

 class=

Maar ook na de actieve jaren bleef de glorie aanhouden: na zijn eigen racecarrière ging De Vries immers nog aan de slag als meestermonteur voor de Spaanse legende Angel Nieto – nota bene z’n grootste concurrent van weleer. En met succes: met De Vries aan de steeksleutels, werd Nieto wereldkampioen in de 50cc-klasse (ook al op een Van Veen Kreidler) in 1975. Van kampioen naar kampioenenmaker, dus. Voor zijn prestaties kreeg De Vries van de KNMV in 1971 de Hans de Beaufortbeker – de hoogste Nederlandse onderscheiding voor de motorsportwereld.

Van de voltallige Motorrijder- en Kicxstart- redacties wensen we de familie en naasten veel sterkte met dit onwezenlijke verlies. Het ga je goed, Jan!

Beeld: Wikimedia Commons / Fotocollectie Anefo

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT