Waarom moet je een KTM 620 Duke kopen?

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij kost het liefst niet meer dan 5.000 euro en mag geen al te hoge kilometerstand hebben. Dezemaand gaan we voor een naked met KTM’s legendarische LC4-blok aan boord: de KTM 620 Duke.

Wat is het? 
KTM’s originele straatgerichte nakedmet een onversneden supermoto-hart; breed stuur, pluimgewicht, fikse ankers en kleverig rubber: check! Mede dankzij die gecarbureerde monostamper van eenLC4 in het vooronder (zie p. 52) zal je niet snel een beter circuitwapen vinden voor de meer technische stukken. Instant power bij lage toeren, een koppelpiek bij 5.000 toeren en 152 kg aan drooggewicht betekenen opgeteld maar één ding: wheelies. Vanaf 1998 spreken we over de 620 Duke II, met 625cc blok en verticaal gestapelde koplamp. 

Wat moet ik weten?

De allereerste Duke is best een betrouwbare machine, die tot op de dag van vandaag op de nodige ‘oohs’ en ‘aahs’ kan rekenen, en destijds met kwalitatieve materialen werd afgeleverd. Al moet je uiteraard steeds in ‘t achterhoofd houden dat geen enkele monocilinder het zo lang zal uithouden als een goed gesmeerde vierpitter. Met andere woorden: als je de 40K op de odometer nadert, mag je je stilaan opmaken voor een prijzige revisie. O ja, pekel vreet sneller aan deze Oostenrijker dan je ‘strooizout’ kan krijsen. 

Tips van experts
De eerste Dukes zijn best aan de prijs, maar ze behouden hun waarde uitstekend én je zal er zelden eentje vinden met echt veel kilometers op de teller. Vanaf bouwjaar 1996 hoef je ‘m niet langer op gang te trappen én heb je een betere oliepomp aan boord. Als je standaard iets vervangt, laat ‘t dan die folterplank van een zadel zijn.

KTM 620 Duke (1994-2006)
Luchtgekoelde mono | 609/625cc |56 pk | 11 l. |152 kg (droog) | Prijs: € 3.500 – 4.500

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT