EICMA19: Tuono 660 Concept

Zoals de RSV Mille ooit model stond voor de Tuono, staat de RS 660 nu model voor de Tuono 660. Oftewel, Aprilia werkt hard aan een nieuwe platform en met deze 660 Tuono Concept laat het merk zien dat gezinsuitbreiding aanstaande is, al zal het nog wel een jaartje gaan duren.

Net als bij de ‘grote’ Tuono is ook het hier het principe heel simpel: men neme de RS(V), haalt daar de kuip vanaf, zet een stuur op een paar risers en voilà, zie daar, we hebben een naked. Het rijwielgedeelte van de RS bleef grotendeels intact; frame, fraaie swingarm, Brembo set-up en instelbare Kayaba vering komen zo van de gekuipte broeder al verwachten we wel iets langere veerwegen.

Voor het blok geldt grotendeels hetzelfde, zij het op één saillant detail na. De paralleltwin is voor de Tuono teruggetuned naar 95 pk waardoor het volgens de ingewikkelde Europese rijbewijswetgeving is toegestaan om het blok ook aan te bieden als 34 kW versie. Gezien de doelgroep waar Aprilia op mikt lijkt dat een vrij logische stap, zo blijft de Tuono 660 een serieuze optie voor zowel ervaren motorrijders als A2 opstappers.

Verder ook hier het uitgebreide (APRC) elektronica pakket met legio vormen van digitale assistentie; ride modes, traction control, wheelie control, motorrem, bochten-ABS, quickshifter up/down et cetera. De lijst is lang. Kortom, wordt vervolgd. Waarschijnlijk volgend jaar op de Eicma.  

Deel


Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT