Aprilia RSV Mille (1998-2003)

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een geteste nieuwe motor in dit nummer. Deze maand: de Aprilia RSV Mille.

Vloeistofgek. V-twin | 997,6 cc | 128 pk | 215 kg | 20 l. | Prijs ± € 5.000,00 

Wat is het?
Aprilia’s antwoord op de Ducati 916 met een uiterst compacte 998cc V-twin met een hoek van 60° gebouwd door het Oostenrijkse Rotax. Het is tevens Aprilia’s eerste motor met grote cilinderinhoud, die ook een hele rits afgeleiden kende met de minder sportieve Falco, de naakte Tuono en de Caponord allroad. Hoewel de Mille niet over de instant visuele impact van z’n grootste concurrent beschikt, is het een motor die je vanop kilometers afstand herkent. Omdat hij een stuk groter is dan de 916, wordt hij ook als een betere wegmotor beschouwd. Maar het is en blijft een superbike, dus qua comfort heb je hier weinig te zoeken.

 Wat moet ik weten?
Dat je keuze afhangt van je portemonnee. Voor 3.000 euro heb je een degelijke Mille van de eerste generatie. Voor recentere R-modellen, uitgerust met Öhlins, kom je bij onze bovengrens van 5.000 euro uit. Je hebt ook nog de SP-modellen, maar die zijn zo zeldzaam en duur dat we daar niet over uitweiden. De Mille is vooral gevoelig aan startproblemen. Start ook absoluut altijd zonder gas te geven.

Tips van Experts?
Aprilia’s hebben de naam betrouwbaar te zijn. Op de RSV Mille is vooral de generator een zwak punt. Daar komt bij dat RSV’s enkel goed werken met een batterij in goede conditie. Starten met een zwakke batterij kan de vonk van de bougies beïnvloeden, waarbij lang starten problemen met de startmotor kan veroorzaken. Weet dat een lege of kapotte batterij ook de kilometers reset, dus check steevast het papierwerk voor een correct beeld van de kilometerstand.

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke