Triumph Tiger 955i (2001-2007)

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een geteste nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar de voorloper van de Triumph Tiger 1200: de Tiger 955i.

watergek. 3-in-lijn | 955cc | 106 pk | 215 kg | 24 l. | € 3.000,00 – € 4.000,00

Wat is het?
De tweede generatie Triumph Tiger sinds het heropstarten van het merk door John Bloor. Een grote motorfiets die erg geliefd is bij grote rijders (zithoogte 860 mm) die kilometers willen malen. Kleinere rijders gaan dan ook beter op zoek naar een alternatief. Z’n sterkste punt is het driecilinderblok dat een breed uitgesmeerd vermogen loslaat. Intussen is het een uiterst betaalbare kilometervreter of woon-werkfiets die tegen een stootje kan.

Wat moet ik weten?
Het model is uitgekomen in 2001, maar reeds in 2002 werd een update uitgevoerd aan de veren. Die werden iets stugger, waardoor de Tiger 955i geschikter werd voor stevig straatwerk. Hij ging iets sneller sturen, maar een ‘gooi en smijt’-fiets is de 955i nooit geworden. De Tiger 955i heeft een hoog zwaartepunt, wat hem aan lage snelheden ook niet de makkelijkste maakt, terwijl hij in snelle, lange bochten een beetje durft te deinen aan hoge snelheden. In 2004 kreeg het model gegoten wielen en een nieuwe achterbrug. In 2006 kreeg de Tiger een andere cilinderkop en een verbeterde versnellingsbak.

Tips van Experts
De afwerking van deze tweede generatie Tigers is een stuk beter dan de eerste generatie. De 955i was vijf jaar in productie en evolueerde bijna elk jaar tot een steeds betere motorfiets. Het zijn dus de latere modeljaren waar je naar zoekt, al houden die hun prijs iets beter vast. De versnellingsbak op de eerste modellen kan erg ruw aanvoelen, maar verder staan de Tiger 955i’s niet bekend vanwege horrorverhalen. Bij pekelbakken is het opletten met de remmen, die dan erg houterig kunnen aanvoelen.

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke