Ducati Scrambler 800

Wie verwacht had dat Ducati al z’n nieuws zou opsparen tot de thuiswedstrijd op de EICMA, keek op Intermot vreemd op toen het merk uit Bologna plots vier nieuwe machines presenteerde. Nu ja, ‘vernieuwde’ is misschien beter gekozen, aangezien het gaat om een fikse update van het Scrambler 800-gamma. Naast de nieuwe Icon – waarvan je de eerste test verderop in dit magazine al kan lezen – stonden ook een nieuwe Café Racer, Desert Sled en Full Throttle op het podium. Die krijgen allen onder meer scherper gepende zijpanelen, een zwart motorblok en geborstelde koelvinnen op de cilinders mee, bovenop nieuwe ledverlichting, hydraulische koppelingsbediening en Bosch bochten-ABS.

Het pareltje van de nieuwe drieling is ongetwijfeld de nieuwe Scrambler Café Racer. Voor de looks speelden de ontwerpers leentjebuur bij de 125 GP Desmo uit de jaren 60: blauw frame, zilvergrijze lak, een kort spatbordje, nummerplaten, een uitlaat met dubbele demper en een knap kuipje zijn wat van die knipogen. Daarbij komt de CR met een set spaakwielen en een radiale rempomp.

Ook bij de nieuwe Scrambler Full Throttle zaten de designers niet verlegen om inspiratie. Dit keer stond de flattracker van Frankie Garcia uit het Amerikaanse Super Hooligan Championship van afgelopen seizoen model; flattrackkontje met nummerhouders, een laag stuur, ingekort voorspatbord en de dubbele uitlaatdemper als kers op de taart. Iemand nog wat zand over ergens?

Iets minder warm worden we van de Scrambler Desert Sled. Was de vorige nog (een geslaagde) rip-off van Yamaha’s XT500, de nieuwe komt met een rood frame, een zadel met opvallend gekleurde naden, zwarte velgen en een offroad-rijmodus waarmee je in één keer het ABS uitschakelt voor de nodige glijerij op het onverhard. Verder herkennen we de langere veerwegen, een beschermde koplamp en carterplaat, en de hoger gemonteerde spatborden.

Deel


Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT