Zwart en rond: Bridgestone komt met 4 nieuwe motorbanden

Bridgestone pakt lekker door. Met dertien nieuwe bandentypen in de afgelopen drie jaar is het merk al koploper en voor 2020 staan er ook alweer vier nieuwe modellen klaar. Dit zijn ze…

Battlax BT46:

In de wereld van classics en youngtimers heeft de Bridgestone BT45 een puike reputatie opgebouwd als het rubber waar iedere oudere motorfiets beter mee weet te presteren. Zeker in de regen, waar de originele banden nou niet bepaald uitblonken in zaken als grip en vertrouwen. Denk aan modellen als de BMW tweeklepper boxers, Honda CB900F, Kawasaki Zephyrs, Suzuki GS en GSX modellen en ook voor de nieuwe generatie retro classics als de Guzzi V7, Enfield 650 of Triumph twins.

In feite is de BT46 een volkomen nieuwe band. De voorband heeft nu een omgekeerde V-vorm in het profiel die onregelmatige slijtage tegengaat en voor betere stuureigenschappen zorgt. Dankzij de nieuw ontwikkelde silica compound is de grip op nat wegdek op een hoger niveau gebracht, zonder concessies aan de droge grip of levensduur.  En voor alle duidelijkheid is het  logo nu prominent aanwezig op het loopvlak zelf…

Belangrijk voordeel daarbij is dat de BT46 snel in heel veel standaard én ”klassieke’ maten vanaf begin 2020 leverbaar zal zijn. De BT46 wordt leverbaar in 21 maten voor de voorband en 27 voor de achterband. In een latere fase komt de BT46 ook nog in verschillende minder gangbare maten. Tot het zover is blijft de BT45 in deze uitvoeringen gewoon leverbaar.

Racing Street RS11

De RS11 gaat verder waar de RS10 stopte: twee seconden lagere rondetijden, de eerste Bridgestone wegband waar de V-MS-Belt (Variable MonoSpiral Belt) technologie in wordt toegepast en een profiel dat volledig op extreme prestaties op een droge weg is afgestemd. V-MS-Belt optimaliseert de verdeling van de profielstijfheid op de achterband om daarmee de lengte van het contactoppervlak op de schouder te vergroten en de grip bij hogere hellingshoeken aanzienlijk te verbeteren.

De stijfheid  en stabiliteit van de band is toegenomen door de Cap&Base technologie toe te passen, terwijl bovendien voor zowel de voor- als achterband de triple compound (3LC) opbouw toegepast is. Bij de achterband is een zeer fijne en gelijkmatige verdeling van de silica in de schouder gebruikt voor een extreem hoge grip, ook bij zeer hoge snelheden en maximale hellingshoeken.

Leverbaar vanaf maart 2020:  voorband in 120/70 ZR 17 M / C (58W), achterband in 190/55 ZR 17 M / C (75 W) en 200/55 ZR 17 (78 W).

Battlax Classic Racing CR11

De CR11 is een band die speciaal ontwikkeld is voor de Maxi Classic Racing klasse. Al in de ontwikkelingsfase bleek het een succesconcept met als beloning de overwinning in de FIM Europe Classic Endurance Championship (EEC). Ook de 4-uurs race tijdens de Bikers’s Classic zag het Poweracing-Japauto team overtuigend winnen op Bridgestone CR11 met het Roadrunner Team van Henk van der Mark en Dirk Brand als tweede.

Kenmerkend voor de CR11 is de korte opwarmtijd. Heel belangrijk voor een klasse waarin bandenwarmers niet toegestaan zijn. Het profiel van de CR11 is afgeleid van de R11 wegraceband. Voor de voorband is de geavanceerde de V-MS-Belt technologie gebruikt die voor een constante grip en superieure prestaties zorgt.

Bij de achterband is de drie-compound (3LC) opbouw toegepast. In combinatie met de speciale race compound verhoogd dat de grip en stabiliteit op een nat circuit aanzienlijk. De CR11 is door de FIM gehomologeerd voor de Maxi Classics klasse.

Leverbaar vanaf maart 2020: in de voorband maat 110/80 R18 en achterband maat  150/65 R18.

Battlecross E50 Extreme Enduro

Extreme Enduro is precies wat de naam zegt: een enduro maar dan met extreme hindernissen en een moeilijkheidsgraad die aan het onmogelijke grenst. De Erzberg Rodeo in Oostenrijk is een bekend voorbeeld daarvan. Extreme Enduro vraagt om extreme banden en dat is precies wat de nieuwe E50 Extreme is. Dat is te danken aan de zachte compound die speciaal ontwikkeld is om ook op de lastigste ondergrond enorme grip en tractie te leveren. De bewezen ‘’Castle-Block’ technologie is gebruikt, waardoor de randen van de band extra tractie leveren.

Leverbaar in januari 2020 in de achterband maat 140/80-18 70M NHS.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red