Zero lanceert FXE

Zero Motorcycles, tot nader order nog steeds marktleider in het segment van de elektrische motorfietsen, komt met een gloednieuw model: de FXE. Het supermotard gestylede pretpakketje is goed voor 46 pk (34 kW), 106 Nm en 135 kg rijklaar.

Het ontwerpproces van deze nieuwe Zero kwam al enkele jaren geleden tot stand, toen het merk een samenwerking opzette met Bill Webb van het Californische Huge Design. Webb werd toen onder de arm genomen voor een custom build van de FXS, maar al gauw bleek dat de man barstensvol ideeën voor eventuele toekomstige modellen zat.

“Het design van de FXE is gestoeld op de ‘rauwe’ invloeden van benzinemotoren vermengd met de naadloosheid van elektrisch rijden”, aldus Webb. “Bruce Lee was zowaar onze filosofische inspiratie: ranke gespierdheid, en tegelijk beweeglijk en snel.”

De FXE wordt aangedreven door de ZForce 75-5 luchtgekoelde IPM (Interior Permanent Magnet) borstelloze motor, gevoed door het 7,2 kWh Li-Ion geïntegreerde accupakket en aangestuurd door Zero’s eigen besturingssysteem Cypher II. De standaard oplaadtijd bedraagt 9,2 uur (tot 95 %), met een snellader wordt dat 3,6 uur.


Zero geeft een rijbereik op van 161 km bij stadsgebruik, voor gemengd gebruik wordt dat 120 km. Opgegeven maximumsnelheid is 137 km/u. De zithoogte bedraagt 836 mm, de FXE is verder nog uitgerust met een 5-inch full-colour TFT-display en ledverlichting rondom.

De Zero FXE is binnenkort verkrijgbaar en moet zowel in België als Nederland 13.880 euro kosten.

Deel

Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

CFMoto heeft de voorbije jaren al aardig wat exemplaren van zijn MT-modellen aan de avontuurlijke man of vrouw gebracht en

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed