Zero FX krijgt update

De Zero FX gaat alweer zijn negende productiejaar in, en krijgt voor de gelegenheid een nieuw 5” TFT-kleurendisplay en een nieuwe kleurstelling.

Het minimalistische 5” TFT-display vervangt het koele lcd-schermpje van weleer en biedt alle nodige informatie, zoals o.a. snelheid, accustatus, vermogensoutput, geselecteerde rijmodus en geschatte oplaadtijd. De Zero beschikt over twee standaard rijmodi (Eco en Sport) en een User-modus. De parameters daarvan kan je instellen met behulp van de Zero Motorcycles smartphone-app.


Over de 2022-updates zijn we dus redelijk snel uitgepraat, maar dat is misschien het uitgelezen moment om eens wat dieper in te gaan op de tech specs van een elektrische motor als de Zero, voor velen onder ons is ‘een elektrische’ immers nog steeds een mysterie.

De Zero FX wordt aangedreven door de Z-Force 75-5 motor met passieve luchtkoeling. De borstelloze motor met luchtgekoelde Interior Permanent Magnet (IPM) genereert een nettokoppel van 106 Nm. Met een continu vermogen van 15 kW (21 pk) bij 4.300 tpm is de Zero FX trouwens geschikt voor A2-rijbewijshouders. Het maximummotorvermogen bedraagt 33 kW (44 pk) bij 4.500 tpm, een koolstofvezel riem drijft het achterwiel aan.


De motorcontroller van de FX is een driefasige besturing met hoog rendement van 550 ampère, zonder koolborstels en met regeneratie van rem-energie. Zo’n motorcontroller vervult in een elektrische motorfiets een gelijkaardige rol als het injectiesysteem van een motorfiets met verbrandingsmotor. De controller doseert de elektrische stroomvoorziening vanuit de accu naar de motor afhankelijk van de input van de aandrijvingshendel en de rijmodus.

Het intelligent geïntegreerde Z-Force Li-ion accupakket heeft een maximale energiecapaciteit van 7,2 kWh. Dat vertaalt zich in een nominale capaciteit van 6,3 kWh. Zero licht toe dat die waarde verschilt van de maximale energiecapaciteit omdat bij de berekening wordt uitgegaan van een gemiddelde spanning. Dat levert een realistischere weergave op ten opzichte van de maximumwaarde, die zich zelden voordoet.


Met een geïntegreerde lader van 650 W bedraagt de standaard oplaadtijd van 0 naar 95 % 9,7 uur. Optionele externe hulpladers kunnen dat proces versnellen en kosten 835 euro per stuk. Met één hulplader vermindert de laadtijd tot 95 % zo naar 3,6 uur, met vier hulpladers is dat nog 1,3 uur. Van 95 naar 100 % duurt een halfuur, ongeacht de laadwijze. De accu opladen kan trouwens met een laadkabel die probleemloos in elk 220V-huishoudstopcontact past.

Met het Z-Force 7.2 accupakket heeft de Zero een maximale actieradius van 146 km in stadsverkeer. Aan een gemiddelde snelheid van 89 km/u bedraagt actieradius 90 km, trek je het gemiddelde op naar 113 km/u dan zakt de actieradius naar 63 km.

De 2022 Zero FX met het ZF 7.2 accupakket is verkrijgbaar vanaf 13.630 euro (B en NL).

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse

[