Zelfbouwmotor (2016)

Zoals Jan zelf is, zo zijn ook zijn motoren. Een mechanische variant van hem, zoals het ware. Rauw, onversneden en recht voor de raap. Veel ‘boem boem’ en weinig ‘blabla’, want het uitleggen en peten tekenen is duidelijk niet aan hem besteed. En dat is ook niet nodig, de motoren die door Jan worden gebouwd spreken voor zichzelf. Wetende dat dit slechts de tweede motor is die hij gemaakt heeft, kan het van hier enkel maar beter en beter worden. Dat belooft!

Geschreven door Peter Naessens                                   Foto Peter Naessens

Naam: Jan Vanelslande
Bouwjaar: 1985
Beroep: lasser

Oorsprong motorliefde:
“In mijn ouderlijk huis was er geen interesse in motoren, integendeel. Vele jaren hebben ze vergeefs geprobeerd mijn passie voor motoren af te zwakken. Het begon rond mijn 10 jaar; gewoon de natuurlijke aantrekking van het geluid, de geur, alles eigenlijk. Dan, net zoals zovele jongeren, begon ik op mijn 16 met brommers. De eerste was de oerbrommer: de Honda Camino. Dan volgde een Aprilia AF1 en zo werd de interesse alleen maar groter en groter. Wat later begon ik op het circuit te rijden. Eerst met een Honda XR600 supermotard, dan volgde een Suzuki GSX-R 750 SRAD, een Honda CBR600RR en dan nog een resem aan Husqvarna-supermotards.

Naarmate ik meer en meer interesse kreeg in het customgebeuren, besloot ik mijn beroep aan mijn passie te koppelen en bouwde ik de VTR. Mijn ervaring op circuit vertaalt zich dan ook in het ontwerp van mijn motoren. Geen technologische hoogstandjes, maar puur en onversneden motorplezier. Zo licht mogelijk met alleen de essentiële onderdelen die je nodig hebt, maar toch met een duidelijk oog voor esthetiek. Mijn projecten zijn niet echt ideaal inzake inschrijving voor op de openbare weg, maar ik hecht er niet zoveel belang aan dat het mij creatief beperkt. Alhoewel mijn volgend project, een Ducati Panigale S voor een klant, wel eentje wordt met het originele frame en de bijhorende papieren. Custom motoren zijn echt mijn passie. Mijn grootste droom is dit fulltime te kunnen doen.”

Motor: zelfbouwmotor
Bouwjaar: 2016

Speciaal: “De motor is bijna volledig door mezelf gebouwd en is dus een uniek stuk. Als basis gebruikte ik een gloednieuw tweetakt Honda CR250-motorblok. Het frame en de voorvork vervaardigde ik uit het hoogwaardige materiaal chroom-molybdeen. De tank, uitlaat, radiatorcover, het spatbord en zadel is eveneens zelfbouw. Alleen het overtrekken van het zadel liet ik aan iemand anders over. De wielen komen van een CBR900 van ‘93, het stuur van een Beta-enduromotor en zo monteerde ik de motor met diverse bestaande stukken.”

Verhaal: “Na mijn custom VTR wou ik terug aan de slag om iets te bouwen. Net zoals bij de VTR zocht ik opnieuw voor een minder voor de hand liggende krachtbron dan bijvoorbeeld een Harley-Davidson of S&S-motorblok, iets wat toch vrij ingeburgerd is in de customwereld. En zo kwam ik terecht bij het CR250-blok uit een Honda-crossmotor. Dit blok was de basis van de motor en van daaruit ben ik dan vertrokken om de rest te ontwerpen. Voor de voorkant deed ik inspiratie op van de bekende custombouwer Jesse Rooke. Een paar honderdtal werkuren verder is dit het resultaat. Zo’n project doe je natuurlijk nooit helemaal alleen en dus wil ik APS Verdichten, Powerwheels Ieper en Classic Cars Vanmassenhove bedanken, en vooral ook mijn vriendin voor het immense geduld. Ik heb er wel nog niet mee gereden aangezien hij net voltooid was met de winter voor de deur en ik dit project niet direct als een pekelfiets aanzie.”

Andere motoren: Suzuki GSX-R 750 K7

Gespot:
De custom VTR waar Jan runner-up mee werd op de Bigtwin Bike Expo in 2015.

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse