Yamaha XJR 1300 (1999 – heden)

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een geteste nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar een oerklassieker: de Yamaha XJR 1300

€ 2.900,00 – € 10.990,00 | 1.251 cc | luchtgek. 4cil-in-lijn | 98 pk | 245 kg | 21 l.

Wat is het?
We gingen deze maand op zoek naar een tweedehandsmotor die gelinkt kon worden aan de café racers-test op Chimay. Was dat even moeilijker dan gedacht… Niet dat er van die merken en modellen geen tweedehandsjes te vinden zijn, maar ze kosten allemaal een stuk meer dan 5.000 euro. Op één model na: de Yamaha XJR 1300, het schoolvoorbeeld van een dikke retro naked. Z’n luchtgekoelde viercilinder-in-lijn moet het hebben van een berg aan koppel, maar is ook niet vies van stevig wat toeren maken. De XJR combineert een klassieke styling met moderne technologie zoals de Öhlins-vering achteraan en remmen van de R1. De in 1995 op de markt verschenen XJR 1200 moest 4 jaar later de weg ruimen voor de 1300, maar echt grote veranderingen zijn er doorheen zijn levensjaren nooit doorgevoerd. Het ging steeds om kleine updates zoals andere kleuren, nieuwe lichten, een beter instelbare vering,… In 2007 kwam de grootste verandering, want toen werden de carburateurs vervangen door elektronische inspuiting, kreeg hij één uitlaatdemper en led-achterlichtjes. De huidige XJR 1300, die in 2015 werd voorgesteld, is ook leverbaar als Racer, mét stuurkuip. Nog meer retro, maar wel met een kleinere tank.

Wat moet ik weten?
Doordat de motor van dit stukje Japanse onverwoestbaarheid doorheen de jaren zoveel verbeterd is, zijn er zelden mankementen te ontdekken. Bij de XJR 1200 was de voorvork het zwakke punt, maar dat is met de komst van de 1300 verdwenen. Er zijn zeldzame meldingen van de koppelingspomp die kan lekken. De pre-2007-versies met carburateur kun je herkennen aan de twee uitlaatpijpen in plaats van één. Wij vonden op tweedehandssites een 2004-model dat je bijna niet van nieuw kunt onderscheiden. Volledig origineel, tot in de puntjes verzorgd en met slechts 11.000 km op de teller. Z’n prijs valt net binnen het budget: 5.000 euro rond, maar daar krijg je met een goede babbel vast nog wel wat af.

Tips van experts
De aankoop van een ietwat degelijke XJR 1300 is vrijwel zonder risico’s. Zorg ervoor dat de motor in originele staat is en kijk goed naar eventuele valschade aan het kuipwerk. Schade aan de voorvork kun je ook makkelijk nakijken door de stuuruitslag te controleren. XJR’s met carburateur kunnen onregelmatig draaien, de latere versies met elektronische injectie mogen dit niet doen. Kijk ook goed naar de originele kleurstelling van de motor. Een herspoten model laat je best staan, een speciale kleur zoals bijvoorbeeld de Kenny Roberts Special is een stuk meer waard.


Deel

Gerelateerde artikels

Suzuki DR-Z4SM

Suzuki DR-Z4S Dual Sport en DR-Z4SM Supermoto

Een van de sympathiekste Eicma-onthullingen vond plaats op de Suzuki-stand, waar het doek van van onmiskenbare lolbroekjes DR-Z4S en DR-Z4SM werd getrokken: twee verschillende modellen