Yamaha TMAX (2008 – 2011)

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een geteste nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar absolute cultheld der maxiscooters: de Yamaha TMAX.

Vloeistofgek. twin | 499cc | 43 pk | 203 kg | 15 l. | Prijs ± € 5.000,00

Wat is het?
Yamaha’s in 2000 gelanceerde maxiscooter, die de prestaties van een motorfiets met het praktische aspect van een scooter diende te combineren. Het resultaat was een sportieve maxiscooter die in de meeste wereldsteden een cultstatus wist te verwerven. Met z’n innovatieve paralleltwin, ‘motor’-swingarm, strak frame en R6-afgeleide remmen is de TMAX in staat behoorlijk wat motorfietsen groen te doen uitslaan. En je kan er ook nog eens makkelijk boodschappen mee doen.

Wat moet ik weten?
De eerste modellen zijn geleverd in 2001. De tweede generatie kreeg injectie en meer compressie, voor betere prestaties. De derde generatie van 2008 kreeg kreeg een moderner uiterlijk, een lichter alu frame, een 15 inch voorwiel (voorheen 14) en met 15 liter één extra liter benzine.

Tips van Experts?
Technisch gezien valt er weinig aan te merken op de TMAX, behalve de gebruikelijke opmerkingen over het kopen van een gebruikte motorfiets. TMAX’en zijn wel altijd erg gewild gebleken bij motordieven, dus controleer zeker de papieren. Wij reden zelf een jaar met de TMAX en zijn daar nog steeds laaiend enthousiast over. Een belangrijke aanpassing was het vervangen van de standaard vario door een exemplaar dat meer acceleratie opleverde, want de mythe dat maxiscooters ontiegelijk hard accelereren is dus niet waar. En bij veel snelweggebruik vonden we hem ook erg sletig qua banden. Maar mochten wij een woon-werkfiets zoeken, dan staat de TMAX nog steeds bovenaan onze lijst. Z’n concurrenten zijn praktischer, maar de TMAX is vele malen opwindender…

Concurrenten
Honda FJS 600 Silverwing
Suzuki Burgman AN650 Executive

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red