Yamaha Ténéré 700 krijgt fikse update (en elektronica aan boord!)

Yamaha Ténéré 700

Stop de persen. De Yamaha Ténéré 700, alom geroemd en geliefd vanwege het no-nonsense pakket zonder elektronische poespas, krijgt … ride-by-wire, en daarmee ook twee rijmodi en tractiecontrole.

Yamaha’s Ténéré 700 stond wijd en zijd bekend om z’n eenvoud, met louter een knop om het ABS uit te schakelen, en dat was het dan. Het bezorgde hem een schare trouwe volgelingen, maar kijk, met de introductie van de vernieuwde Euro5+ conforme 690cc CP2 krijgt de razend populaire avonturier nu YCC-T, Yamaha Chip Controlled Throttle aka ride-by-wire aan boord. Dat zet de deur open voor twee mappings: Sport en Explorer. Uitschakelbaar ABS had de Ténéré al, daar komt nu ook tractiecontrole bij (twee standen, aan en uit).

Yamaha Ténéré 700

Voor het nieuwe modeljaar wordt de Ténéré 700 nog toegankelijker voor een breed publiek. Letterlijk dan want naast de standaardversie (zithoogte 875 mm) komt er ook een variant met lagere zithoogte (860 mm) en kortere veerweg. De Ténéré 700 Rally is met een zithoogte van 910 mm dan weer de extra hoge variant.

De vering van de Ténéré 700 werd opgewaardeerd met een nieuwe, volledig verstelbare 43 mm UPSD met 210 mm veerweg (190 mm op de versie met lagere zithoogte), wat bijdraagt aan de indrukwekkende 240 mm grondspeling (225 mm op de lagere versie). Ook de achtervering werd vernieuwd, de piggyback monoshock heeft een veerweg van 200 mm (180 mm op de lage versie).

Yamaha Ténéré 700

Ook het design werd niet ongemoeid gelaten, met een nieuw koplampontwerp, nieuwe handkappen en een nieuw eendelig zadel voor meer bewegingsvrijheid; terwijl de brandstoftank naar voren werd verplaatst.

De 6,3” full colour TFT met connectiviteit biedt de keuze tussen twee lay-outs: Street en Explorer. Als aanvulling op de nieuwe TFT-indeling zijn er nieuwe schakelaars die meer functionaliteit bieden, voor intuïtief gebruiksgemak.  

Yamaha Ténéré 700

Ténéré 700 Rally
De Ténéré 700 Rally is gebaseerd op de hardcore Ténéré 700 Extreme en heeft naast een robuuste carterplaat uit 4 mm dik aluminium ook een eendelig Rally-zadel met een iets andere ergonomie dan het standaardmodel, met een hogere (910 mm) en rechtere zithouding. Verder zien we een hoog voorspatbord, lichtgewicht titanium voetsteunen, een extra dashboardlay-out (Raid) en langere veerwegen (230 mm) die resulteren in 255 mm grondspeling.

Yamaha Ténéré 700 Rally

De nieuwe Ténéré zal verkrijgbaar zijn in Icon Blue en Frozen Titanium, de Ténéré 700 Rally komt in Sky Blue. Prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red