Yamaha TDR 250 (1988)

Na de uitgebreide rondleiding door Robins collectie tweetaktjuweeltjes, is het tijd voor de foto. Zoals altijd wordt het decor wat herschikt, en wanneer ik vraag of het mogelijk is om de warmteblazer te verplaatsen, antwoordt Robin dat het een luchtontvochtiger is. En dat die ervoor zorgt dat de relatieve luchtvochtigheid nooit boven de 60% komt, om zo een ideale omgeving te creëren om de motoren in te bewaren. Deze Yamaha’s zijn duidelijk op de juiste plaats terechtgekomen…

Geschreven door Peter Naessens                               Foto’s Peter Naessens

Naam: Robin Rens
Bouwjaar: 1959
Beroep: Productietechnicus bij Duracell

Oorsprong motorliefde:
“Het begon met de Sachs met twee versnellingen van mijn vader toen ik een jaar of tien was. Er passeerden nog wat brommers de revue, en op mijn zestiende ben ik overgestapt op een Flandria crossbrommer. Die heeft uiteindelijk geleid tot een Yamaha YZ125 full cross toen ik 18 werd. Ik heb nooit competitie gereden, in die tijd waren er meer dan genoeg plaatsen waar je kon vrij rijden. Nu is dat helaas wel anders. Toen ik een jaar of zeventien was, kon je elke zondag wel ergens in de buurt naar een motorcrosswedstrijd gaan kijken. Tegenwoordig is het op dat vlak echt huilen met de pet op.”

“Wat later kocht ik een Honda XL600, daarna volgde een Kawasaki KDX 200 die ik ombouwde tot supermotard. Ik had ook een paar Husqvarna CR390’s, maar die waren veel te bruut voor een niet-volleerd motorcrosser als ik. Ik reed ook op straat, onder andere met een Kawasaki GPZ400, een Honda VFR750 en een Kawasaki ZX10 uit 1990. Maar de tweetaktmicrobe heeft me nooit verlaten. Ze zijn minder praktisch in gebruik en onderhoud, maar zodra je één in gang trapt … het blijft toch iets heel speciaals.”

Motor: Yamaha TDR 250
Bouwjaar: 1988

Speciaal:
“Tussen 1988 en 1990 zijn er in België slechts 136 stuks van verkocht. Een Brits magazine omschreef de motor ooit als ‘more fun than Disneyland’, en met zijn standaard 50 pk voor 137 kg zal die omschrijving er niet ver naast zitten. Dit exemplaar heeft er ook nog een tuningkuurtje op zitten. In combinatie met de vele performance onderdelen zorgt dat ervoor dat de pk/gewichtsverhouding nog wat extremer is. Zo zit er onder andere een handgemaakte uitlaat op, en een aluminium achterbrug die enkel voor de Japanse markt bestemd was. De remmen komen van een 2003 R1 en er zit ook een setje Excel supermotardvelgen onder.”

Verhaal:
 “Ik kocht de motor in 2004. Hij reed niet, er ontbrak zelfs een cilinder. Kortom, het was een wrak. Ik heb er een paar jaar over gedaan om hem volledig in orde te zetten. Als je alles zelf doet, duurt dat ook wel wat langer. Alles moet af zijn, ik hou niet van half werk. De motor heb ik wel laten tunen en ook de uitlaten zijn door iemand anders gemaakt. Ze werden gefabriceerd door PS Tuning, uit Nederland. Die man kwam eigenlijk een RD500 motorblok kopen en zag de TDR staan. Hij stelde een deal voor: in ruil voor het blok zou hij een set uitlaten maken. Dat moest hij geen twee keer zeggen… Nu is de TDR eindelijk af en kan ik ermee beginnen rijden!”

Andere motoren:
Yamaha WR 200 1993 (2 stuks)
Yamaha DT 200 R 1993 (2 stuks)
Yamaha TDR 250 1988 (2 stuks)
Yamaha YZF-R1 2008
Yamaha YZ 250 2008

Gespot:
Wij spotten een blauwe Yamaha R1 uit 1999 met 70.000 km op de teller, die eruitziet alsof hij net van de band is gerold…

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse