Yamaha presenteert nieuwe R7

Na maanden teasen en al dan niet per ongeluk gelekte foto’s enkele dagen geleden, stelt Yamaha eindelijk hun op de MT-07 gebaseerde supersport voor. De R7 moet het gapende gat tussen de R3 en de R1 vullen, de R6 is sinds dit jaar immers enkel nog in circuittrim verkrijgbaar.   

De naamgeving verwijst uiteraard naar die iconische superbike, waarvan er in 1999 500 van de band rolden als homologatiemodel voor het WSBK. Toch vinden wij dat de nieuwe R7 eerder aansluit bij de Yamaha TRX850 dan bij een R7 of zelfs een R6. De TRX was ook een minder extreme sportmotor met een paralleltwin en aparte ontstekingsvolgorde (270° krukas).

Motorblok

Het blok wordt rechtsreeks overgenomen van de MT-07. De 689cc CP2 met 270° ontstekingsinterval is ook in de R7 goed voor 73,4 pk bij 8.750 tpm en 67 Nm bij 6.500 tpm; al kregen zowel ECU als injectie andere specificaties. De luchtinlaatkanalen werden geoptimaliseerd, terwijl ook het uitlaatontwerp herzien werd. Stuk voor stuk ingrepen die moeten bijdragen aan een nog soepeler gasrespons, al was daar volstrekt niks mis mee. Om het onderin allemaal toch net een tikje spannender te maken, kreeg de tweede versnelling een iets kortere verhouding, terwijl een 33% lichter te bedienen assist & slipperkoppeling een stuiterend achterwiel moet voorkomen bij hard remmen en terugschakelen. Een quickshifter (enkel up) is optioneel beschikbaar.

Frame, vering & remmen

Dat Yamaha niet simpelweg het frame van de MT-07 heeft overgenomen, toont aan dat ze het menen met de sportieve ambities van de R7. Dat geeft het merk ook zelf aan: het geheel moest slank, compact en ultrawendbaar zijn. Het lichtgewicht buizenframe werd op cruciale plaatsen versterkt voor een optimale stijfheidsbalans. Met 1.395 mm is de wielbasis 5 mm korter dan die van de MT-07, terwijl de balhoofdhoek (23,7° vs. 24,5°) steiler werd. Ook qua vering ging Yamaha een stapje verder: de KYB 41 mm UPSD is volledig instelbaar, de schokdemper achteraan is instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping. Met radiaal gemonteerde 4zuigerremklauwen en een radiale Brembo hoofdremcilinder zou het ook op remvlak helemaal snor moeten zitten.

Sportieve zithouding

Kijk, dat zien wij graag: clip-ons, een smal (getrapt) zadel, sportief gepositioneerde voetsteuntjes en uitsparingen in de tank (13 liter) die je toelaten je goed vast te klemmen tijdens het remmen en voldoende bewegingsvrijheid bieden. Yamaha claimt dat de zithouding ‘sportief maar toch aanpasbaar’ is, waaruit we moeten verstaan dat de R7 ook tijdens lange Ardennenritten comfortabel zou moeten blijven. Yamaha gaat er prat op dat de nieuwe R7 (rijklaargewicht: 188 kg) ultracompact is; hij is zelfs smaller dan de R3 en R125. Top voor de aerodynamica (volgens Yamaha zou de ultrasmalle bouw ook de topsnelheid ten goede komen on vergelijking met andere CP2-modellen), maar wat dat betekent voor grotere rijders valt nog te bezien.

Dashboard

Het compacte cockpitje bevat een nieuw ontworpen lichtgewicht lcd-dashboard en zou vlot afleesbaar moeten zijn. Voorts zit er uiteraard ledverlichting rondom.

De Yamaha R7 staat vanaf eind oktober bij de dealer, in de kleuren Icon Blue en Yamaha Black. Een 35 kW-versie is beschikbaar. Prijzen worden in de komende weken bekend gemaakt, we hoorden al richtprijzen waaien die ‘rond de 8.000 pond’ (ca. 9.000 euro) zouden liggen. Dat zou ‘m – zoals verwacht – goedkoper maken dan de Aprilia RS660. We houden je op de hoogte!

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red