Yamaha MT-09 met automatische versnellingsbak

Yamaha MT-09 Y-AMT

De automatisering van de transmissies kan blijkbaar niet snel genoeg gaan. Amper een maand nadat Yamaha aankondigde met een Y-AMT automatische versnellingsbak te komen, laten de Japanners weten dat de MT-09 nog dit najaar met die automaat beschikbaar zal zijn en dat zowel in vol vermogen als in A2-versie. De meerprijs van de automaat is nog niet bekend.

Honda biedt de DCT automatische transmissie al meer dan tien jaar aan op een aantal modellen, BMW zal zijn R 1300 GS melkkoe vanaf september met ASA (Auto Shift Assistant) aanbieden en KTM toonde ook al zijn AMT alternatief. Yamaha (dat in een ver verleden al een automatische versnellingsbak aanbood op de FJR1300) liet bij de presentatie van de nieuwe Y-AMT automatische transmissie al weten dat hun systeem vooral een sportieve insteek zou hebben, ‘in tegenstelling tot vergelijkbare transmissies van andere merken die eerder gericht zijn op comfortabel toeren’.

Yamaha MT-09 Y-AMT

Die stelling maken de Japanners hard, want de MT-09 is nu eenmaal beter geschikt om stevig mee door te poken dan om naar de supermarkt te sukkelen. Dat Yamaha in het persbericht benadrukt dat de MT-09 de eerste motor met de automatische versnellingsbak is, geeft meteen ook aan dat een hele reeks andere modellen zal volgen.

Logisch, zo’n technologie ontwikkel je niet voor één model en blijkbaar is de markt nu wel klaar om met z’n allen automatisch te gaan rijden. De Aprilia-ingenieurs die twintig jaar geleden de automaat voor de Mana 850 ontwikkelden, nippen aan hun espresso en beseffen hoofdschuddend dat ze hun tijd ver vooruit waren. Iets té ver, misschien…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red