BMW én KTM komen met automatische versnellingsbakken

BMW ASA

Honda heeft met de Dual Clutch Transmission (DCT) al veertien jaar een geautomatiseerde versnellingsbak in het aanbod en de Japanners krijgen de komende maanden navolging. Vanaf september zal je de BMW R 1300 GS met een Automated Shift Assistant kunnen bestellen, en ook KTM zal op korte termijn volgen.

De VFR1200F was in 2010 de eerste motor die Honda met de automatische DCT versnellingsbak uitrustte en hoewel de nieuwe technologie de motorrijderscommunity verdeelde in believers en non-believers, gaven de verkoopcijfers de Honda-ingenieurs wel gelijk. In de eerste tien jaar dat Honda motoren met DCT aanbood, werden er zomaar eventjes 140.000 stuks van verkocht in Europa – vandaar dat Honda het systeem ook bleef doorontwikkelen.

Honda DCT

Het commercieel succes van DCT heeft nu blijkbaar ook de concurrentie de ogen geopend. BMW heeft de Automated Shift Assisant klaar en zal die vanaf september als optie aanbieden op de R 1300 GS, volgend jaar volgen extra modellen. En KTM toonde vorig weekend tijdens de Erzberg Rodeo een prototype van de AMT op een 890 Adventure R.

BMW ASA
Werkt DCT met twee koppelingspakketten (één voor de oneven versnellingen en één voor de even versnellingen), dan draait het bij de ASA (Auto Shift Assistant) van BMW om de elektronische aansturing van de eerder klassieke versnellingsbak. Twee elektronisch aangestuurde elektromagnetische stappenmotoren bedienen de koppeling en de versnellingspook, waardoor er geen koppelingshendel meer nodig is.

BMW ASA

Tikt de motorrijder het schakelpedaal aan, dan zullen sensoren het toerental van de ingaande as van de transmissie en de stand van de koppeling meten. Op basis van die informatie zal de Transmission Control Unit (TCU) de elektromechanische stappenmotor van de koppeling aansturen. De koppeling zelf is nog altijd een hydraulisch systeem. De stappenmotor regelt de hoeveelheid slip van de koppeling, schakelt de koppeling in bij het schakelen en ontkoppelt als de motorrijder stopt.

In de ‘M’-rijmodus (van ‘manueel schakelen’ dus) gebruikt de motorrijder het schakelpedaal om van versnelling te veranderen. Ligt het toerental waarbij de motorrijder wil schakelen binnen de vooraf bepaalde waarden, dan schakelt de bak meteen. Laat de motorrijder het toerental (ongewild) zakken tot een niveau waarop de motor zou kunnen afslaan, dan zal ASA automatisch afschakelen om dat te voorkomen. Naast de M-rijmodus is er ook een D-schakelmodus waarbij het systeem volledig autonoom schakelt als een echte automaat.

BMW ASA

KTM AMT
KTM heeft z’n systeem ‘AMT’ gedoopt, wat staat voor ‘Automatic Manual Transmission’. Over hoe dat systeem precies werkt geeft KTM nog geen details, maar ook hier krijg je de keuze uit volautomatisch schakelen of manueel schakelen. In dat laatste geval krijg je – net zoals bij Honda DCT – de keuze uit schakelen met de linkervoet of schakelen met twee knoppen op de linker stuurhelft. Degelijk beeldmateriaal van het KTM AMT is er nog niet, het systeem wordt eind september officieel voorgesteld.

Of we er nu voor of tegen zijn, als na Honda ook BMW en KTM automatisch gaan lijkt het een kwestie van tijd voor we collectief tijdens het motorrijden met onze linkerhand aan het neuspeuteren kunnen slaan…

BMW ASA

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan