Waarom je een Honda CBR500R (2013) moet kopen?

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij kost het liefst niet meer dan 5.000 euro en mag geen al te hoge kilometerstand hebben. Deze maand gaan we voor een (recente) voorloper van de nieuwe CBR500R.

Wat is het? 
De CBR500R werd in 2013 in de markt gezet als A2-broertje van koning Fireblade, maar deelde afgezien van z’n sportieve kuipwerk eigenlijk meer DNA met de in Azië immens populaire, lichtere Honda’s dan met de racekanonnen van het merk. Dat gezegd zijnde, was de CBR500R wel een aantrekkelijke, goed sturende én betaalbare (zowel in aankoop als verbruik) machine, die de jongeren alvast kon doen dromen. 

Wat moet ik weten?
De eerste-generatie CBR500R is een heerlijke stuurfiets, die eenvoudig onder de knie te krijgen is, licht stuurt en boterzacht door z’n bak maalt. Maar onder die schaapsvacht schuilt er alsnog een wolf(je): de 180°-opstelling van de krukas zorgt dan wel voor een bepaalde pittigheid onderin en een mooi gevuld middengebied, maar boven de 7.000 toeren schuilt er ook een lekker eindschot richting begrenzer op 8.500 toeren.
Geen fikse stomp in je nieren, maar wel de zin om te sleuren en te blijven sleuren. Fijn zo! 

Tips van experts
Hoewel de CBR500R met een strak aangetrokken riem werd ontworpen, blijft het in alle opzichten wel een Honda. Voor zover wij weten zijn er weinig problemen qua betrouwbaarheid én blijft ook een gedegen doorverkoopwaarde gegarandeerd: zes jaar na lancering slechts 1.500 euro van de oorspronkelijke aankoopprijs in waarde verliezen, daar zouden wij snel voor tekenen. 

Honda CBR500R 2013: Vloeistofgekoelde tweecilinder |471cc | 48 pk |194 kg | 15,7 l. | € 4.000 – € 4.500

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse