Niet iedere motorfiets heeft een volledige revisie nodig voor het nieuwe jaar. Neem de KTM 890 Adventure R, die met zijn stevige basis nog wel een jaartje ongewijzigd door kan.
Nu de 890 Adventure wordt opgevolgd door de 790 Adventure (die daarvoor een welkome veringupgrade kreeg), steekt KTM de 890 Adventure R enigszins in het nieuw door middel van nieuw kuipwerk en dito graphics. Deze zijn geënt op de looks van de Dakar-winnende 450 Rally, waarmee je dus ook op je 890 Adventure R een vleugje van de Dakar met je meedraagt tijdens de rit. de rit.
Onderhuids blijft de 890 Adventure R ongewijzigd. De 889cc paralleltwin levert de vertrouwde 100 Nm koppel bij 6.500 tpm en 105 pk bij 8.000 tpm. Zoals bekend is de 890 Adventure R met name gericht op offroadwerk, wat vooral terugkomt in de 4WP XPLOR vering aan de voorzijde (48 mm upside-down met 240 mm veerweg) en de bijbehorende XPLOR PDS schokdemper (240 mm veerweg). Hiermee heeft de KTM een grondspeling van liefst 263 mm. Samen met de zithoogte van 880 mm en een gewicht van 220 kg (afgetankt) maakt dit een relatief (…) toegankelijke motorfiets.
Naast het krachtige blok en de piekfijne veerpartij is vooral het elektronicapakket prima in orde. Zo heb je de beschikking over Offroad-ABS dat is gekoppeld aan de Offroad-rijmodus en optionele Rally-rijmodus, alles te bedienen via het 5” TFT-display.