Vernieuwde Ducati 950 SuperSport

Wie ons een beetje kent, weet dat we hier in de redactie de SS een warm hart toedragen. De Ducati variant, voor alle duidelijkheid. Voor 2021 neemt Ducati z’n laatste telg van de lange SuperSport-familie nog eens onder handen.

Daarbij gaat het in de eerste plaats om een elektronische update. Sinds de (her)-introductie van de legendarische SuperSport naam hebben de compu-nerds niet stilgezeten en is de elektronica er danig op vooruitgegaan. Ducati implementeert die laatste snufjes dan ook op de SS.

Zo krijgt die nu een 6-assige interne meeteenheid en dat betekent dus dat er bochten-ABS gemonteerd kan worden. Tegelijk krijg je ook een veel nauwkeuriger tractie- en wheelycontrole. Dit wordt gekoppeld aan een nieuw 4,3 inch TFT-scherm, waarop je drie modi kan selecteren: Sport, Touring en Urban.  

Motorisch blijft alles bij hetzelfde, waar trouwens niks mis mee is, temeer het nu allemaal onder de Euro5-vlag valt terwijl het eindvermogen van 110 pk gewoon behouden werd. De S-versie krijgt traditioneel Öhlins veren

Uiterlijk kan je de nieuwe 950 SS onderscheiden van z’n voorganger door een meer Panigale-esque kuipwerk met wat ‘canards’ zoals ze dat in jachtvliegtuigtermen heten. Die kleine vleugels moeten de rijwind mooier om de rijder heen sturen, eerder dan het voorwiel aan de grond houden. Het kuipwerk loopt nu onderaan ook door tot aan de uitlaatdemper, wat een cleanere look geeft. De LED-koplampen knipogen naar de Panigales

Er is trouwens een A2-versie beschikbaar.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red