Onlangs gingen we in onze reeks ‘Hoe doen ze het?!’ langs bij TracTive Suspension. Na dat bezoekje stond Stefaan van zusterblad Motorrijder te popelen om z’n Ténéré langeduurtest te upgraden bij veringspecialist HK Suspension in Tiel, verdeler van onder andere TracTive.
HK Suspension lijkt aanvankelijk relatief klein behuisd te zijn, maar dat is maar een indruk. Binnenin blijken de ruimtes superefficiënt ingedeeld, inclusief een discrete werkplaats op de eerste verdieping waar aan geheime projecten gewerkt wordt – en waar pottenkijkers dan ook vakkundig buiten gehouden worden. Dat HK Suspension zulke projecten toevertrouwd krijgt is trouwens geen verrassing, het bedrijf heeft door de jaren heen een zeer stevige reputatie opgebouwd.
Mede-eigenaar Edgar Hendrikx ontvangt me met een kop koffie … en een boel digitale meetapparatuur. Mijn Ténéré 700 World Raid wordt uitgebreid gewikt en gewogen en al snel stellen we vast dat hij achteraan te veel negatieve veerweg heeft, met onbalans tot gevolg. Daardoor zat er immers minder gewicht op de voorkant, wat op asfalt resulteert in een lichtvoetig stuurgedrag, maar op losse ondergrond tot gripverlies leidt – wat ik tot mijn scha en schande meermaals heb mogen ondervinden.
Verder blijkt de originele KYB voorvork door minuscule schade last te hebben van zogenaamde ‘stickslip’: de binnenbenen blijven bij het inveren een beetje kleven. Gelukkig is dat makkelijk op te lossen door de schade weg te polijsten en verse olie te voorzien.
Monteurs Rijndert en Nico gaan aan de slag: de beide vorkbenen worden gedemonteerd en uit elkaar gehaald; het originele binnenwerk van eenvoudige makelij wordt vervangen door TracTive cartridges en progressieve veren. In de gesloten cartridge zit de demping in stikstof, waardoor de olie waarin de veer op en neer gaat niet meer vermengd kan geraken met het deel waarin de demping plaatsvindt. Het resultaat is dat de demping constanter werkt.
De voorvork wordt gereinigd en de binnenpoten gaan de draaibank op om glimmend als een discobal en voorzien van SKF dichtingen opnieuw in mekaar gepuzzeld te worden. De stickslip is voorlopig verholpen, een DLC-coating laten aanbrengen zou echter nog beter zijn. Op de ene vorkpoot kan de ingaande demping afgesteld worden, op de andere vorkpoot de uitgaande. Het lijkt me echter veiliger dat ik er afblijf en de afstelling straks overlaat aan professional Edgar.
Met de voorvork in orde gaat de Ténéré op een centrale bok zodat de achtervering gedemonteerd en integraal vervangen kan worden door een volledig instelbare TracTive X-treme Pro. Dit neusje van de TracTive-zalm is voorzien van een extern reservoir voor optimale koeling en van PDSII anti-doorslag. Dat laatste zorgt ervoor dat de veer in extreme omstandigheden niet gaat dichtslaan, waardoor de klap niet opgevangen moet worden door het frame en bij uitbreiding de rijder. Dat is niet alleen comfortabeler, maar ook veiliger.
Wanneer de hele zwik gemonteerd is, gaat Edgar opnieuw aan de slag met de meetapparatuur. Voordat de Ténéré onder het mes ging, maten we 79 mm veerweg en 48 mm negatieve veerweg, dat is na deze ingrepen geperfectioneerd naar een ideale 80 mm veerweg en 36 mm negatieve veerweg – de negatieve veerweg mag namelijk maximaal de helft zijn van de totale veerweg. De balans is nu perfect en als we centraal op het zadel drukken, gaat de T7 gelijkmatig en horizontaal door de knieën.
Vervolgens wordt de motor helemaal afgesteld op het gewicht van de rijder en het gebruik van de motor; binnen een bereik waar de boel ook met een occasionele passagier nog prima werkt. De weegschaal geeft een totaalgewicht aan van 241 kg (inclusief koffers), waarvan 111 kg voor- en 140 kg achteraan, een gewichtsverdeling van 54 % achter en 46 % voor en met mezelf erop 57 % achter en 43 % voor. Na tweeënhalf uur sleutelen knikt Edgar tevreden en zwaai ik mijn been weer over het zadel van de Yamaha.
Het verschil is al meteen bij de eerste meters fors merkbaar, zowel in remfases als bij het sturen. De handling van de Ténéré is nu een volstrekt stabiel gegeven, wat een contrast met hoe de World Raid voordien aanvoelde! En ik hoor je denken, dat mag ook wel voor dat geld, maar de totaalprijs van 3.200 euro voor deze upgrade is marktconform.
Wat mij betreft is dit de investering meer dan waard; want hoewel de standaard KYB voorvork en de monoshock achteraan voldoen als je netjes op de geasfalteerde paden blijft, stellen ze in vergelijking met deze TracTive outfit toch serieus teleur. Wat had ik deze upgrade al graag gehad toen ik vorig jaar on- en offroad Frankrijk doorkruiste!
Xtreme PRO voor: € 1.829,-
Xtreme PRO + HPA achter: € 1.829,-
Demontage/montage: € 217,-
Totaal: € 3.200,-
Meer info: tractivesuspension.com, hksuspension.nl
Tekst en fotografie Stefaan Buyze