Update voor KTM 890 Adventure R

Altijd weer spannend bij nieuws uit Mattighofen: welk merk zal het deze keer zijn? Husqvarna, GasGas, Husaberg? Nee, het blijkt gewoon KTM, en wel de 890 Adventure R: de meest hardcore avonturier krijgt een paar serieuze updates voor 2023.

De nieuw ontwikkelde KTM 890 Adventure R moet de ‘Ready to Race’-spirit van KTM eer aandoen met verbeterde offroad-prestaties, verhoogde betrouwbaarheid (was dat dan een probleem, KTM?) en  – volgens het persbericht – ‘het lef om geen enkele uitdaging uit de weg te gaan’. Eh, mooi, die pr-teksten, maar wat houdt dat precies in?

Om te beginnen is het WP veerpakket met volledig instelbare WP XPLOR voorvork en WP XPLOR PDS schokdemper opnieuw afgesteld, naar voorbeeld van de KTM 450 Rally. De invloed van de 450 Rally is ook terug te zien in het nieuw ontworpen uiterlijk, met nieuwe kuipdelen, brandstoftank en lagere ruit die de aerodynamica en ergonomie ten goede moeten komen. Het voorspatbord is hoger en de carterbescherming nadrukkelijker aanwezig, wat de meer hardcore benadering van de nieuwe R verder onderstreept.

Het nieuwe 5” TFT-display met USB-C-aansluitingen beschikt over een volledig nieuw uiterlijk met gekleurde pictogrammen en intuïtieve graphics, waardoor eenvoudig door menu’s kan worden genavigeerd. Bovendien doet de R het met een doorontwikkeld systeem voor stapsgewijze navigatie waarmee de rijder de gewenste bestemming uit zijn/haar laatste selecties kan kiezen. Zo kom je na een dag ploeteren door het regenwoud ook gewoon weer op tijd thuis.


KTM heeft de R verder uitgerust met een nieuwe ABS-regeleenheid die hellingshoek, snelheid en positie van de motor gebruikt om nauwkeurig de juiste hoeveelheid remkracht te kunnen bepalen. Voor zandhazen is er goed nieuws, met de Offroad ABS-optie als geïntegreerd element binnen de Offroad-rijmodus: Offroad ABS hoeft daardoor niet meer afzonderlijk te worden geselecteerd.

Prijs en levering zijn nog niet bekend. Opvallend is dat KTM voor dit 2023-model een nieuwe Demo-modus introduceert: rijders krijgen de mogelijkheid om de eerste 1.500 kilometer alle specificaties en opties van de nieuwe KTM 890 Adventure R uit te proberen en zo het pakket te kiezen dat het beste bij hen past. En dat is best een slim idee…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red