Tweedehands: Yamaha FZ1 N (2006-2015)

Met MT’s in alle mogelijke maten en gewichten, zou je bijna vergeten dat Yamaha tot niet zo heel lang geleden nog een andere, hele vette naked in de rangen had: de FZ1.

Yamaha zelf klasseerde de motor indertijd openlijk bij de sportmotoren, en dat was niet eens onterecht. De FZ1 N naked en zijn halfgekuipte broer (die door het leven ging als FZ1 Fazer) zijn eigenlijk niet meer of minder dan een R1 in een iets praktischer en comfortabeler verpakking. Het blok werd bijna een-op-een van de R1 overgenomen: de watergekoelde 998cc vier-in-lijn met vijf kleppen per cilinder is goed voor 150 pk bij 11.000 tpm.


Zowel voor- als achteraan is de vering volledig instelbaar, combineer dat met een breed stuur en je weet: dikke fun. Helaas is de grondspeling verrassend beperkt, maar dat neemt niet weg dat je met de FZ1 absurd snel de bocht om kunt – met dank ook aan het uitstekende rijwielgedeelte. Wat de remmen betreft valt er niks op aan te merken, ook op stuurvlak dus absoluut geen klachten.

De meest gehoorde kritiek is dat de FZ1 z’n doel een beetje voorbijschoot in die zin dat dikke nakeds doorgaans bulken van kracht onderin, terwijl je daar bij de FZ1 kunt staan aankloppen tot je een ons weegt: er is niemand thuis. De Yamaha is erg hoogtoerig, in combinatie met de nogal agressieve gasrespons (zeker op de eerste modellen) maakt dat de FZ1 voor sommige rijders toch net iets te veel ‘een R1 zonder kuipen’. Anderzijds betekent dat ook een indrukwekkende rijsensatie, die nog verhoogd wordt door het rechte stuur. Lang verhaal kort: onderin heb je weinig tot niets te zoeken op de FZ1, hij wordt het liefst gillend door de bocht gejaagd.


Los van de neiging om nogal snel te gaan roesten rond de bouten (ook op de Fazer), is de FZ1 een uiterst betrouwbare motorfiets met een quasi onverwoestbaar blok. Wie niet houdt van een hard zadel gaat het best op zoek naar een vervangzitje, terwijl grotere rijders rekening moeten houden met een nogal sportieve (lees: krappe) beenhoek. Toch hoeft dat alles niet te betekenen dat de FZ1 geen fijne allrounder zou zijn; wie een boon heeft voor sportieve, strakke nakeds is bij de FZ1 absoluut aan het goede adres.


Watergekoelde 4-in-lijn • 998cc • 150 pk • 198 kg • 18 l. • € 2.500 – € 7.500

Deel

Gerelateerde artikels

KTM 2025

KTM pakt fors uit in 2025

Na een afwezigheid van vijf jaar keert KTM begin november terug naar de Eicma en de Oostenrijkers zullen in Milaan niet bepaald een lege stand