Tweedehands: Triumph Tiger 800 (2010-2014)

Triumph Tiger 800

Wil je de stamboom van de Triumph Tiger ontrafelen dan moet je echt wel diep in de geschiedenisboeken duiken, want de Triumph Tiger 80 is een model dat al tussen 1937 en 1939 gebouwd werd. Ook na de Tweede Wereldoorlog zou Triumph motoren onder de naam Tiger blijven bouwen, al waren dat meestal gewone wegmotoren. De TR7T en TR65T Trail uit 1981 en 1982 zou je de eerste Tiger allroads kunnen noemen, maar met de Tiger 800 van 2010 beukte Triumph de deur naar dat segment pas helemaal open.

De allroad-klasse was in 2010 al flink aan het boomen en Triumph kon daar met de 1050 onvoldoende van profiteren. Want die Tiger 1050 stond dan wel op iets hogere poten, met zijn twee 17” wielen en puur straatgericht rubber viel er op het onverhard niets mee te beginnen. De 1.200cc Tiger Explorer zou pas in 2012 volgen en Triumph probeerde de avontuurlijke motorrijders in 2010 het hof te maken met een tweeling: de Tiger 800 en de Tiger 800 XC.

Triumph Tiger 800

Allebei opgebouwd rond hetzelfde nieuwe 799cc motorblok en hetzelfde frame van ronde stalen buizen. Vooraan een brugstructuur, achteraan een aangelaste trellisconstructie. Heel typisch voor de Tiger 800 en uiterst herkenbaar, maar tegelijk ook een aandachtspuntje voor de tweedehandskoper. Aangezien álle onderdelen van het complete frame aan mekaar gelast zijn (inclusief de voetsteunen voor de passagier), is het raadzaam voor aankoop goed te controleren of de hele handel nog recht is – even een subframepje of de duovoetsteunen vervangen is namelijk geen optie.

Hoewel Triumph de Tiger 800 en Tiger 800 XC op papier toch wel een eindje uit mekaar trok (19” gietwiel voor en 17” achter op de Tiger 800, een combinatie van 21” spaakwiel voor en 17” achter voor de Tiger 800 XC) bleek uit de tests dat de XC ondanks het grotere voorwiel de gewone Tiger 800 op de weg prima kan bijbenen. De Tiger 800 koop je dan ook als je er honderd procent zeker van bent dat je nooit of te nimmer de verharde weg zal verlaten, heb je daar de minste twijfel over dan is de 800 XC de betere keuze.

Triumph Tiger 800

Dat Triumph zoveel aandacht besteedde aan de ergonomie (instelbare zadelhoogte, omkeerbare risers om het stuur anders te positioneren, eenvoudig verwijderbare voetsteunrubbers) is een flink pluspunt voor de tweedehandsverkoop, je past de motor in een handomdraai aan je lichaamsbouw aan.

Aan het begin van de 21ste eeuw maakte Triumph reuzenstappen op vlak van bouwkwaliteit en dat zie je ook aan de Tiger 800 en Tiger 800 XC. In het eerste modeljaar was er wel een terugroepactie om de ECU-software te upgraden en de rubber kettinggeleider op de swingarm verslijt vrij snel, maar voor de rest is de Tiger 800 behoorlijk foutloos zodat je ’m met een gerust hart tweedehands kunt kopen.

Triumph Tiger 800

Ideaal als woon-werkmotor of als middenklasse reismotor voor wie geen last heeft van het ‘ik wil de grootste hebben’-syndroom. Hoewel de Tiger 800 en Tiger 800 XC goed verkochten, valt het aanbod tweedehandsexemplaren wel tegen. Reken op 3.500 euro voor een exemplaar uit 2010 met véél kilometers op de teller tot 7.500 euro voor een goed onderhouden machine met lage kilometerstand uit 2014.

Vloeistofgekoelde drie-in-lijn • 799cc • 95 pk • 210 kg • 19 l • € 4.500 – € 7.500

Triumph Tiger 800

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan