Tweedehands: Triumph Daytona 675

Triumph Daytona 675

Dat de hele motorwereld een vreugdekreet slaakte toen Triumph bekendmaakte een nieuwe Daytona te lanceren, komt simpelweg doordat de Daytona 675 zo’n magistrale machine was.

Dat de nieuwe Daytona 660 enkel nog de naam gemeen heeft met de 675 is goed nieuws voor wie op zoek is naar een allround motor met een sportief randje, de liefhebbers van onversneden sportmotoren zullen echter geduld moeten hebben. Voor die groep zijn er nog genoeg Daytona 675’s in omloop op de tweedehandsmarkt, al moet je bij het shoppen wel een beetje je ogen openhouden.

Triumph Daytona 675

Was de viercilinder Daytona 650 een beetje ‘overprijsde Japanse wijn in een Britse zak’, dan was de Daytona 675 die Triumph in 2006 naar buiten rolde wel meteen raak. In alle vergelijkingstesten veegde de Triumph de vloer aan met de Japanners en dat in een periode dat ze in het land van de sake nog veel tijd en geld investeerden in de ontwikkeling van hun supersports.

Maar de Daytona 675 was dus anders, héél anders dan de Japanse eenheidsworst die een hoogtoerige viercilinder als basisingrediënt had. De 123 pk van de Daytona 675 was niet spectaculair anders dan wat de Japanse concurrentie uit de vier cilinders kneep, het grote verschil was dat de Triumph het met een cilinder minder deed.

Triumph Daytona 675

De drie-in-lijn had naast het magistrale eindschot een bak bruikbaar koppel onderin én joeg er een soundtrack overheen die ze tot in Japan konden horen toen hij voor het eerst gestart werd in Hinckley. Leid uit dat ‘bruikbaar koppel onderin’ echter niet meteen af dat de Daytona 675 een perfecte motor voor alledag is, want dat is deze Triumph absoluut niet.

De windbescherming is minimaal en de zithouding met hoog geplaatste voetsteunen en clip-ons net boven de vooras ronduit agressief. Op de postzegelgrote duozit neemt niemand plaats die nog bij z’n volle verstand is. En is er dan toch iemand kierewiet genoeg om mee te rijden, dan stapt hij of zij na tien kilometer wel af met een geroosterd achterwerk. Under seat pipes waren nogal hot in de nillies…

Triumph Daytona 675

Als sportmotor voor dagelijks gebruik zijn er dus betere tweedehands opties dan de Daytona 675, ben je een liefhebber van circuitdagen en wil je in het weekend uptempo door de Eifel kachelen dan is de Triumph Daytona 675 wel een aanrader. Opgelet als je naar een Daytona 675 uit de eerste modeljaren gaat kijken, die zaten ronduit slecht in de lak waardoor de verf er al afbladderde als je nog maar naar de motor keek.

De koplampen van de eerste modellen schijnen niet veel verder dan een nachtkaars, en het achterspatbord én de kettingbeschermer zijn te kort zodat je na een regenrit thuis komt met een doorweekte en tegelijk ook flink gesmeerde bips.

Technisch valt er op de Daytona 675 weinig aan te merken, als die op tijd een liefdevolle dealer is gepasseerd zullen er weinig gebreken zijn en bovendien zijn er nog veel onderdelen beschikbaar.

Triumph Daytona 675

Later zou Triumph nog een SE-versie op de markt brengen die afhankelijk van het modeljaar amper (enkel een ander kleurtje) of in iets grotere mate (een ander kleurtje + wat carbon opsmuk en CNC-gefreesde stuurhelften) anders is dan de standaardversie.

De vraagprijzen op de tweedehandsmarkt lopen van een redelijke 3.000 euro voor een flink gebruikt exemplaar tot een pittige 9.000 euro voor een van de laatste modeljaren met amper kilometers op de klokken. En toch kan die 9.000 euro best een te verantwoorden uitgave zijn, want een driecilinder supersport is (op een aantal MV’s na) zeldzaam én begeerd…

Vloeistofgekoelde drie-in-lijn • 675cc • 123 pk • 165 kg (droog) • 17,4 l • € 3.000 – € 9.000

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red