Tweedehands: Suzuki GSR750 (2011-2018)

Suzuki GSR750

Tot het begin van de jaren tweeduizend zag je in het segment van de naked bikes een vrij duidelijke opdeling met enerzijds de gillende 600cc viercilinders en anderzijds een aantal literzware nakeds met wat meer koppel. Kawasaki pakte het met de Z750 anders aan, Yamaha sprong in 2010 op de trein met de FZ8 en een jaar later mengde Suzuki zich in het feestgedruis met de GSR750.

Gebouwd rond de teruggetunede vier-in-lijn van de GSX-R750 werd de GSR750 de opvolger van de GSR600. Die laatste had met zijn vier ‘under seat’ uitlaatjes duidelijke trekken van de B-King en werd daarom soms smalend ‘Baby King’ genoemd. In 2010 waren uitlaten onder de kont zo stilaan uit de mode en dus kreeg de GSR750 een klassieke uitlaat en verder een soort ‘middle of the road’ styling: minder saai dan de Yamaha FZ8, iets minder scherp dan de Kawasaki Z750.

Suzuki GSR750

Met 211 rijklare kilo’s is de GSR750 geen lichtgewicht. De 105 paarden van de vierpitter met bijzonder korte slag zijn van de heel bruikbare soort, dat het blok afgeleid is van de hoogtoerige viercilinder uit de GSX-R750 heeft voor potentiële tweedehandskopers als nadeel dat ook voor de GSR750 de onderhoudsintervallen naar moderne maatstaven kort zijn.

Eveneens belangrijk om te weten is dat er om de 24.000 kilometer een vrij prijzige onderhoudsbeurt met o.a. het stellen van de kleppen op het programma staat. Hoewel het blok op zich bekend en betrouwbaar is, doe je er als occasionsurfer goed aan om de onderhoudshistorie van de motor uit te vlooien. Of de machine zijn 24.000 km-beurt al dan niet gehad heeft, kan invloed hebben op wat je ervoor wil bieden.

Suzuki GSR750

Nog iets om in de gaten te houden is het feit dat in het eerste modeljaar de GSR750 zonder ABS werd aangeboden, in 2012 werd ABS een optie op dit model. De axiaal gemonteerde tweezuigerremklauwtjes op de voorvork ogen een beetje basic, maar doen hun werk naar behoren. Datzelfde geldt voor de vering want hoewel de 41 mm UPSD en de monoshock enkel qua veervoorspanning instelbaar zijn, passen ze prima bij het rijkarakter van de GSR750 die eerder een goedmoedige allrounder dan een agressieve streetfighter is.

Om het wat fletse imago van de GSR750 op te krikken, werd halverwege de levenscyclus van de GSR750 een Freegun-editie gelanceerd … waarbij je moet weten (of misschien wil je dat juist helemaal niet weten) dat Freegun een Franse fabrikant van ondergoed is.

Suzuki GSR750

Hoewel de Suzuki-betrouwbaarheid, het lage verbruik en de allround bruikbaarheid zeker in het voordeel van de GSR750 pleiten, valt het op dat de vraagprijs voor de tweedehands exemplaren nog vrij pittig is. Bij zijn lancering in 2011 kostte de GSR750 8.770 euro, vraagprijzen van 6.500 euro voor tweedehands machines moeten daarom zeker onderhandelbaar zijn. Dat sommige exemplaren tot 8.300 euro gaan, kan enkel verklaard worden door extreem lage kilometerstanden en heel veel opties die doorgaans enkel blingbling en weinig functionaliteit toevoegen.

Suzuki GSR750

Vloeistofgekoelde vier-in-lijn • 748cc • 105 pk • 211 kg • 17,5 l • € 5.000 – € 8.000

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.