Tweedehands: Honda CBR600RR (2009-2018)

Honda CBR600RR

Als Kawasaki straks zijn Ninja ZX-4RR en Ninja ZX-6R voorstelt is de kans reëel dat de interesse voor alles wat middenklasse motoren met circuitambities betreft opnieuw aanwakkert. De kans is echter minstens even reëel dat een groot deel van die potentieel geïnteresseerden zich gaat afvragen of ze daar wel 10.699 euro (voor de vierhonderd) of 13.799 euro (voor de zeshonderd) voor over hebben. Ga je op zoek naar een tweedehands alternatief, dan staat de Honda CBR600RR hoog op het lijstje.

Zoek je een gebruikte Honda supersport dan kan je een eind terug de geschiedenis in, want de CBR600F kwam al in 1987 op de markt. Het duurde echter tot 2003 voordat Honda echt radicaal sportief ging met de CBR600RR. Alle praktische kantjes die de ‘F’ had mochten overboord want de ‘RR’ werd als een soort mini-RCV in de markt gezet. De vierpitter draaide een flinke 13.500 toeren en hoestte bij dat toerental 117 pk op.

In 2005 gunde Honda de CBR600RR een stel radiale remklauwen, een upside-down vork en wat meer punch in het middengebied. Omdat in die periode elke sportmotor zowat om de twee jaar een update kreeg, werkte Honda voor de 2007-editie nog wat extra aan dat middengebied, maar de revolutie kwam in 2009 toen de CBR600RR C-ABS kreeg. Daarmee was de CBR de eerste sportmotor die met ABS werd uitgerust.

Honda CBR600RR

De non-believers verzamelden zich in drommen rond de motor, claimend dat ABS op een circuitmotor totaal overbodig was. Tot ze het systeem testten en mompelend moesten toegeven dat het best goed in mekaar stak. Honda had flink wat testwerk verricht met het ABS in het Duits Superbike-kampioenschap en het systeem werkte zoals het hoort te werken: je voelt het amper onder normale rijomstandigheden, maar het redt je hachje wel als je het te bont hebt gemaakt. Vervelend was wel dat het ABS 10 kg aan het geheel toevoegde. Best veel, voor een lichtgewicht supersport. Om het duiken van de motor bij hard remmen te counteren kreeg de CBR600RR in 2013 Showa’s Big Piston Fork.

Honda CBR600RR

De CBR600RR was destijds best een populaire machine waardoor ze nu ruim voorradig zijn op de tweedehandsmarkt, een aantal daarvan is aangepast voor puur circuitgebruik. Op de bouwkwaliteit van de Honda’s uit die periode valt niks aan te merken en de CBR600RR vormt daarop geen uitzondering.

Kijk wel na of de kuipdelen overal nog goed passen, op verschillende fora lees je dat na een aantal montages en demontages het kuipwerk weleens vanzelf los wil springen. Voor de rest hoef je je weinig zorgen te maken want onderdelen zijn via het ruime dealernetwerk nog prima verkrijgbaar. De tweedehandsprijzen lopen sterk uiteen, van een heel behapbare 4.000 euro voor een standaardmodel met hoge kilometerstand tot een forse 10.000 euro voor een recentere machine met veel (circuit)opties.

Honda CBR600RR

Vloeistofgekoelde vier-in-lijn • 599cc • 117 pk • 169 kg (droog) • 18 l • € 4.000 – € 10.000

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan

KicXstart juni 2024

Het is weer TT-tijd!

Lees alles (of nou ja, veel) over de komende Dutch TT in de TT Special van KicXstart. We stellen nog even kort alle rijders aan