Honda CBR600F4i S (2001-2006)

Met de komst van newschool supersports als Yamaha R7 en de Aprilia RS660 lijkt de praktische, realistische sportmotor helemaal terug. Misschien brengt dat je op ideeën … zoals teruggrijpen naar wat misschien wel de oervader is van dat genre.

Honda lanceerde in 1987 de CBR600F, die gaandeweg evolueerde naar de F2 (91-94), F3 (95-98), F4 (99-00) en uiteindelijk F4i (01-06), waarbij de ‘i’ voor injectie staat. Het is die laatste waarop we nu onze aandacht vestigen. Van de CBR600F4i had je een gewone en een sportversie, de CBR600FS. Dat is degene die je hebben wil. De FS is te herkennen aan een aparte duozit en het ontbreken van een middenbok. De ultieme versie van de CBR600F beschikt over een kortere gearing in vijfde en zesde versnelling, plus een kortere eindoverbrenging en een rode lijn die 700 toeren verder ligt, bij 14.200 tpm. Maar de 600 heeft genoeg koppel onderin om het ook onder de 8.000 toeren aan de vlotte kant te houden. De ingrepen waren vooral gericht op circuitgebruik, maar de CBR werd er ook een betere straatmotor van. Dat iets hogere verbruik op de snelweg moet je maar voor lief nemen.

De CBR600F4i is een van die motoren die je bijna hersenloos kan aanschaffen, uiteraard rekening houdend met de staat en onderhoudsgeschiedenis, en de gebruikelijke aandachtspunten bij tweedehandsmotoren. In dit geval is dat een luide nokkenasketting, wat gebruikelijk is als de CBR meer dan 40.000 km op de teller heeft. Met het oog op een verlengde levensduur is het is zeker het overwegen waard om de nokkenaskettingspanner te vervangen. Voorts durft de benzinedrukregelaar te verslijten, een van de symptomen daarvan kan slecht starten zijn. En zoals op alle Honda’s van die tijd kan de spanningsregelaar weleens falen. Als je twijfelt, vervang ‘m dan preventief, anders kan het alsnog een duur grapje worden.

Zelfs nu zal je nog moeilijk een motor vinden die zo moeiteloos iedereen tevredenstelt. Van circuitrijders die geen al te grote ambities koesteren tot mensen die sportief willen reizen of goedkoop van en naar het werk willen; de CBR600Fi is opvallen breed inzetbaar en met wat goede wil kan je’m zelfs comfortabel noemen. Het enige dat wij ons herinneren van onze tijd met een CBR600F4i is een vrij fijne trilling in de stuurhelften. Volgetankt weegt de CBR ongeveer 193 kg, wat naar eender welke maatstaf nog steeds licht te noemen valt. Mede daarom is het een erg goede motor voor wie het vak wil leren en verder door wil evolueren, zolang je er rekening mee houdt dat je als rijder wel nog zelf instaat voor het niet blokkeren van de remmen en dat de tractiecontrole in je rechterpols zit. Maar laten we stellen dat je tussen modern spul als een Yamaha R7 of Aprilia RS660 geen slecht figuur zal slaan.


Vloeistofgekoelde vier-in-lijn | 599cc | 109 pk | 170 kg (droog) | 18 liter | € 5.000 – € 8.500

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse