Triumph trekt het doek van de compleet nieuwe Tiger Sport 800. Idee volgens de Britten: perfecte balans tussen opwindende sportprestaties en toercapaciteiten over lange afstanden. De Tiger Sport 660 in het achterhoofd zou dat zomaar eens kunnen, die maakte op dat vlak al veel indruk maar voelde als serieuze kilometervreter vaak net even een maatje te klein. Vandaar nu dus de komst van de Tiger Sport 800.
De gloednieuwe driecilinder 800cc levert 115 pk bij 10.750 tpm. Dat scheelt maar een fractie ten opzichte van de 119 pk sterke Yamaha Tracer 9, om maar iets te noemen. Nog belangrijker is dat 90 % van het koppel beschikbaar is in het middengebied, met een piek van 84 Nm bij 8.500 tpm, wat een breed bruikbaar koppel op moet leveren. De Britse triples kennende, zit dat wel snor.
Standaard heeft de zesbak nu Triumph Shift Assist, de up/down quickshifter die ervoor moet zorgen dat schakelen in beide richtingen soepel, nauwkeurig en moeiteloos verloopt. De slip & assist koppeling is er dan weer voor nauwkeurig gevoel aan het koppelingshendel.
Drie rijmodi – Sport, Road en Rain – zijn beschikbaar met één druk op de knop. In vergelijking met Road ontgrendelt de Sportmodus een iets gretigere gasrespons. Bochten-ABS en tractiecontrole zijn gekoppeld aan de rijmodi en worden aangestuurd door de inmiddels welbekende 6assige IMU-regelunit. Een motor kan nauwelijks nog zonder anno 2024. Ook de Tiger Sport 800 niet.
Goed nieuws: cruise control is eveneens standaard, niet alleen lekker voor langere ritten maar ook vrijwel onmisbaar met het alsmaar groeiende woud aan trajectcontroles. Het multifunctionele display met lcd-gedeelte boven een geïntegreerd TFT-kleurenscherm is te bedienen via een schakelblokje op de linker stuurhelft. Het My Triumph Connectiviteitssysteem is standaard gemonteerd en biedt turn-by-turn navigatie, telefoon- en muziekinformatie, allemaal te bedienen via bluetooth.
Op stuurvlak moet een 41 mm Showa upside-down vork (instelbare in- en uitgaande demping) de boel gladstrijken. Achter beschikt de Showa monoshock (instelbare uitgaande demping) over een best royale veerweg van 150 mm, plus een op afstand bedienbare veervoorspanningsregelaar (aka draaiknop) waarmee het rijgedrag eenvoudig kan worden aangepast aan eventuele bagage en/of een passagier.
De rijklaar 214 kilo zware Tiger Sport 800 laat zich afstoppen door een set radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen en dubbele 310 mm remschijven, gekoppeld aan een enkelzuigerklauw en 255 mm schijf achter. De lichtgewicht wielen van gegoten aluminium zijn uitgerust met Michelin Road 5 sporttouringbanden. Met een benzinevoorraad van 18,6 liter moet je wel een aardig eind kunnen komen.
De Tiger Sport 800 is verkrijgbaar vanaf € 13.695 in Nederland en € 12.695 in België. Klanten kunnen kiezen uit vier opvallende (eindelijk!) kleuren, waaronder Sapphire Black, of de premium opties Graphite, Cosmic Yellow en Caspian Blue. De Tiger Sport 800 staat vanaf maart 2025 bij de dealers.