Triumph Scrambler 1200 XC en XE

Opvallend: tussen de twee grote motorbeurzen in, tijdens een dealermeeting in Londen, kwam Triumph met twee nieuwe 2019-modellen op de proppen: de Scrambler 1200 XC en XE. Daarmee duikt nu ook Triumph vol in de scrambler-mania. De XC is een asfalt/offroad-hybride, de XE is luxueuzer en zou nog beter toegesneden zijn op offroadgebruik. Al blijven het uiterst vage typeaanduidingen.
Goed, beide machines kunnen bogen op de 1.200cc sterke tweecilinder uit de huidige Bonneville-reeks – goed voor een vermogen van 90 pk bij 7.400 tpm – die specifiek getuned werd op een snel beschikbare koppelpiek: de volle 110 Nm komen al bij 3.950 tpm vrij. Klinkt prima. Rijwieltechnisch is het hippe duo uitgerust met volledig instelbare Öhlins achtervering en alu swingarm, net als een volledig instelbare Showa voorvork en dubbele radiale Brembo M50 monoblocks. Dat alles aangevuld met een tweede-generatie TFT-dashboard, respectievelijk vijf of zes rijmodi (extra modus ‘Offroad Pro’ op de XE), een IMU, ledverlichting rondom, verlichte schakelaars, hydraulische koppeling, sleutelloos starten (o boy…) en cruisecontrole. De XE krijgt daar nog verwarmde handvatten, verstelbare voetsteunen, bochten-ABS en tractiecontrole bovenop. Het duo mag dan wel vintage ogen, ze pakken wel uit met ’s werelds eerste geïntegreerd GoPro-bedieningssysteem, een in het dashboard geïntegreerd turn-by-turn navigatiesysteem (in samenwerking met Google) en geïntegreerde bluetooth telefoon- en muziekbediening. Twee wielen en een stuur behoren gelukkig ook nog steeds tot de basisuitrusting…

• Scrambler op 1200 Bonneville-basis
• Geïntegreerde GoPro-bediening
• 90 pk

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse