TLC voor Randy’s Aprilia RSV Mille

Aprilia RSV Mille R

Na dik een jaar lang werkeloos te hebben toegekeken vanuit een hoek van de garage, was m’n Aprilia RSV Mille R Corser Replica wel toe aan een beetje TLC. Bovendien is er een (uitverkochte!) eerste editie van de KicXstart Classic Superbike Roadtrip in aantocht mid-september en ik wil dan de concurrentie aan flinters rijden (grapje natuurlijk) op een tot in de puntjes geprepareerde Noalse schone. Wegens gebrek aan tijd (en sleuteltalent) mocht Eric Krijgsman van het vermaarde/beruchte/roemrijke/gekende Krijgsman Motorworks te Bleiswijk het vuile werk opknappen, hier een overzicht van de werkzaamheden.

BANDEN Montage van kersvers Bridgestone Battlax RS11 rubber (120/70 ZR17 / 180/55 ZR17). Eén enkele karkasdraad die rond de omtrek van de band is gewikkeld maakt de band lichter en verbetert grip, stabiliteit en schokabsorptie. Weet uit eigen hand dat deze band zich zowel op straat als circuit prima weet te redden. Prijs set ca. € 400,-

STUURDEMPER Dank aan de firma HK Suspension die de volledig vastgekoekte Öhlins stuurdemper weer gangbaar heeft weten te maken na revisie (€ 159,-). Ook deze lag al een paar jaar in de la en maakt nu dus weer opnieuw z’n opwachting op de RSV. Afgebroken tapeinde in het montageoog op het T-stuk maakte de hereniging nog tot een lastige klus. Moet rust geven in de kop, zowel bij de RSV als ondergetekende.

Aprilia RSV Mille R

BLOK Klepspeling bleek na controle ruimschoots binnen de toleranties dus stellen niet nodig, uiteraard wel vier liter verse olie + nieuw oliefilter (€ 72,-), ook de gasklephuizen zijn gereinigd en gesynchroniseerd. DNA luchtfilter (€ 55,-) moet de twin aan inlaatzijde van (extra) frisse lucht voorzien.

MASSAKABEL Extra massakabel om te voorkomen dat de veeleisende startmotor van de RSV te veel stroom wegtrekt bij ontsteking/injectie (€ 10,-). Zou moeten helpen bij het traditioneel moeizame starten van deze generatie.

KETTING + TANDWIELEN De oude ketting was volledig op en ook de tandwielen hadden duidelijk hun beste tijd gehad, tijd derhalve voor een nieuw setje van kwaliteitsmerk Afam. Een 525/108 Xs ketting in combinatie met JT tandwielset; 16 tands voor, 42 achter. Dat is voor één tand kleiner dan standaard (equivalent van ca. drie tanden groter achter) om de Mille iets harder te laten trekken en ook om de langere eerste versnelling in het langzame werk wat te kunnen omzeilen (ca. € 250,- voor de set).

Aprilia RSV Mille R

To do: Mantel van de titanium Akrapovic demper opnieuw vullen zodat die vermaledijde dB-killer er eindelijk weer eens uit kan • Plaatsen van de officiële Aprilia eprom (bijgeleverd bij de uitlaat) die al acht jaar lang ligt stof te happen in een la van m’n werkbank…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red