Straf verhaal: Abarth Spyder

Straffe motorverhalen, wie heeft ze niet. En vooral, wie hoort ze niet graag vertellen. Daarom serveert MotoKicX elke donderdag een straf verhaal, kwestie van de dag goed te beginnen.

Een paar jaar geleden stelde Yamaha de XSR900 Abarth-versie voor op Sardinië. Leuk uitziende motor, maar ook een van de slechtste zithoudingen die ik me kan herinneren. Nu, wellicht om de rijtijd wat in te perken had Abarth een paar Fiats voorzien waarmee we het rondje mochten verkennen dat we nadien met de XSR zouden rijden.

Ik kreeg een Fiat 595 Competizione onder de kont geschoven; de uitleg over een of ander ‘racy’ sperdifferentieel ging grotendeels aan mij voorbij omdat ik al in full ‘Colin McRae’-modus was gegaan. Begenadigd motorrijder trouwens, die Colin McRae. Als copiloot kreeg ik de toenmalige Yamaha-importeur naast me. Die hing na vijf bochten al zoekend naar houvast aan de passagiersbeugel met de ietwat trillend uitgebrachte woorden: “Ik leer hier een heel andere kant van jou kennen.”

Toen ik niet veel later twee collega’s in een andere Abarth in de spiegel zag naderen, ging de stop er helemaal af. Fenomenale grip wel, met dat sperdifferentieel. M’n opmars werd enkel gestuit door drie auto’s die vlak voor een onoverzichtelijke linkerbocht op mijn baanvak geparkeerd stonden.

Vloekend stopte ik, om pas dan een vrachtwagen te zien opdoemen met een trailer die volledig over ons baanvak zwenkte. Zonder die geparkeerde auto’s was het een dakloze 595 Spyder geworden, inclusief onthoofde Yamaha-importeur – de man viel vrij groot uit. Wat overigens niet betekent dat ik nadien het tempo heb laten zakken. Dat na onze aankomst aan het hotel twee Sardijnse zwaantjes (Sardientjes?) poolshoogte kwamen nemen bij de hevig natikkende Abarths was dan ook niet verwonderlijk…

Tekst Pieter Ryckaert • Illustratie Bruno Vackier

Deel

Gerelateerde artikels

Motegi Japan

MotoGP-circuits: Motegi

In 2023 zien de GP-raceweekends er heel anders uit; niet alleen met de extra Sprintrace op zaterdag, maar ook vanwege een ongezien aantal verschillende circuits.

Hyosung Bobber GV125S

Hyosung komt met vernieuwde Bobbers

Het Koreaanse merk Hyosung heeft z’n 125 en 300cc Bobbers vernieuwd. Opmerkelijk aan deze Bobber-tweeling is dat ze nog steeds aangedreven worden door een V-twin.

Suzuki GSX-S950

Suzuki deelt nieuwe kleurtjes uit

Yep, het is weer die tijd van het jaar: in afwachting van het echte modelnieuws komen de fabrikanten alvast met de nieuwe kleurstellingen voor modeljaar