Stop de persen: daar is BMW’s R 18!

Met de officiële persvoorstelling van z’n R 18 trapt BMW definitief de deur open naar het cruisersegment – zij het op afstand, gezien de heersende pandemie. Een flinke knaap, die weinig subtiel hint naar z’n roots ergens halverwege de vorige eeuw: zowel technologisch als visueel herkennen we meer dan een vleugje R 5. Puur, weinig toeters en bellen, volledig metalen blikwerk, en de moddervette boxer als duidelijk epicentrum van de actie. Die zogenaamde ‘Big Boxer’ is een luchtgekoelde 1.802cc grote flattwin geworden, die 91 pk presteert bij 4.750 tpm en tussen de 2.000 en 4.000 toeren steeds meer dan 150 Nm haalt. Pieken doet het blok op 3.000 omwentelingen, waar het koppel de 158 Nm aantikt. Bam.

 class=

Esthetisch kaal
Rondom het blok springt ook het knappe stalen buizenframe met dubbele lus in het oog. De dubbelzijdige swingarm achteraan werd op een gelijkaardige manier als ’t exemplaar op de R5 ingewerkt, met een ontblote cardanas die richting de knap vastgeboute achteras loopt. Esthetisch verantwoord kaal, dat idee. In dat opzicht heeft BMW ook elke link met ESA of andere elektronische snufjes achterwege gelaten voor de vering/demping. De combinatie van een conventionele 49 mm voorvork en een direct gemonteerde cantilever (met afzonderlijke demping en instelbare veervoorspanning) moeten voor een direct stuurgedrag en het nodige comfort zorgen. Vooraan heb je 120 mm veerweg ter beschikking, achteraan volstaat 90 mm. Om het gevaarte (345 kg rijklaar) afgestopt te krijgen, rekent BMW op drie 300mm remschijven, die elk voorzien worden van vierzuiger remklauwen – twee vooraan, eentje achteraan.

 class=

Typisch BMW
Met twee dwarsgeplaatste cilinders van dit kaliber, hoeft ’t niet te verwonderen dat de Duitsers geen zogenaamde ‘forward controls’ hebben voorzien, maar voor de typische BMW-plaatsing van de voetsteunen zijn gegaan. De treeplankjes staan vrij centraal gemonteerd, net achter de cilinders. Zou volgens de persfiche voor een ‘ideale positie moeten zorgen voor zowel actief als relaxed rijden’. Of hoe je een noodzaak in een deugd omturnt – ’t is maar hoe je ’t verwoordt.
Wat ons naadloos bij de elektronica aan boord brengt. Dan mag de nieuwe wel behoorlijk klassiek ogen, de onderhuidse technologie is volledig up to date. Zo krijg je op je nieuwe R 18 drie standaard rijmodi: Rain, Roll en Rock – formally known as ‘Road’ en ‘Dynamic’. Of met andere woorden: een zachtere gasrespons en tractiecontrole (ASC) en slipcontrole bij afschakelen of gasgeven (MSR) op vinkenslag in ‘Rain’, een normale gasrespons en dito instelling voor de rijhulpjes in ‘Roll’, en het iets sportievere werk in ‘Rock’.

 class=

First Edition
Van bij de wereldwijde launch zal de R 18 als First Edition aangeboden worden, en een voor enkele landen voorbehouden standaardmodel. De First Edition krijgt af-fabriek een klassieke zwarte laklaag met witte pinstripes, heel wat in chroom gedrenkte onderdelen, een zadelbadge, adaptieve bochtenverlichting, en een speciale, in chroom gedipte vermelding “First Edition” op de zijkastjes.
Al is ‘standaard’ een woord dat niet vooraan in ’t woordenboek staat in Beieren. Nergens, maar da’s naast de kwestie. Op de vrij uitvoerige optielijst treffen we onder meer, een hoger of lager stuur, een achteruitversnelling, handvatverwarming, met de hand geschilderde pinstripes en elektronische heuvelhulp.

 class=

Kwantakosta?
De First Edition kan je in België vanaf 22.850 euro in huis halen. En wees gerust, er rest nog ruimschoots voldoende tijd om naar de bank te hollen: de officiële marktlancering staat momenteel ingepland op 12 september 2020.

Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.