Sneak preview: Ducati Multistrada V4 S Pikes Peak

Onze vaste freelancer Adam Child heeft in Italië exclusief kunnen rijden met de Ducati Multistrada V4 S Pikes Peak.

Ducati lanceert eind dit jaar een hele rist nieuwe modellen, waarvan de op de Cagiva Elefant geïnspireerde DesertX misschien wel de hoogste verwachtingen met zich meebrengt, maar de Pikes Peak-versie van de Multistrada V4 S zit er dus ook aan te komen.

Veel kon Child nog niet kwijt, omdat hij enkel mocht rijden en geen cijfers of technische fiche ontving. Wat hij wel kon delen was dat de elektronische Marzocchi-veren van de V4 S zijn vervangen door elektronische Öhlins exemplaren met een kortere veerweg; en dat het 19-inch voorwiel heeft plaatsgemaakt voor een puur straatgericht 17-inch exemplaar. De achterbrug is een enkelzijdig exemplaar om de sportievere inborst nog wat meer in de verf te zetten.


Het Granturismo V4-blok zou iets meer vermogen hebben, aldus Child, al kan hij niet zeggen hoeveel meer. De drie rijmodi (Sport, Touring en Urban) blijven behouden, maar de enduro-modus is vervangen door een circuitgerichte Race-modus. De elektronische rijhulpmiddelen zoals tractiecontrole, ABS, wheeliecontrole en quickshifter kregen een opfrisbeurt.

Child reed de Multistrada Pikes Peak enkel op het circuit van Modena en dan nog op slicks. Hem viel vooral de stabiliteit op bij het remmen, net als het lichte aanvoelen zowel in de traagste bochten als bij het overgooien. Daarbij voelde de Pikes Peak een stuk lichter aan dan de standaard V4 S. Meer nieuws krijg je van ons van zodra Ducati dat lost, maar we stellen voor dat je alvast begint te sparen…

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse