Shoei Hornet ADV

De Hornet ADV is Shoei’s helmequivalent van de allroad motorfiets. Stoer en avontuurlijk, maar in wezen blijft het een integraal. De helmschaal is gemaakt van meerdere lagen organisch fiberglass en composietmateriaal, maar voelt – mede door z’n nauw uitgevoerde binnenvoering – aan als een compacte helm. Er zijn vier helmschaalmaten: XXS, S/M, L en XL/XXL. De large past me goed, maar minder goed dan ik gewend ben van Shoei. Hij sluit iets nauwer aan en voelt iets kleiner aan dan pakweg de RYD, die ik ook geregeld opzet. Het vraagt iets meer gewenning, maar zelfs na uren rijden gaat hij nooit klemmen of pijn doen. Hij sluit gewoon nauwer om m’n hoofd. De Hornet is ook voorzien van pads bij de oren, die het rijgeluid reduceren en eventueel vervangen kunnen worden door de oortjes van een communicatiesysteem. Ik heb de Hornet als uitzonderlijk stil ervaren, ondanks de grote zonneklep – of de V-460 Peak, zoals Shoei die noemt. Die zonneklep is zo goed vormgegeven dat je tijdens het rijden niks merkt van rijwind die weerstand biedt. Het vizier, dat ook eenvoudig te wisselen valt, krijgt extra punten omdat het niets vervormt, wat we in deze klasse van helmen al weleens anders hebben geweten. Het enige wat misschien beter kan, is de verluchting. Ik kwam meermaals zwaar bezweet uit de Hornet. Veelal omdat ik op dat moment ook een pittige offroadrit achter de kiezen had, maar toch. En afhankelijk van de motor waarmee ik reed, kreeg ik soms te maken met een (vervelend) koude wind op mijn linkeroog via de mondverluchting, ook als die gesloten was. Het is geen goedkope helm, maar al bij al ben ik erg tevreden over de Hornet en is hij z’n prijs absoluut waard.

Prijs: € 499,00 | Getest door: Pieter Ryckaert |
Maten: XXS – XXL | Meer info: www.shoei-europe.com

 

 

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.