Helmtest: Shark EVO-GT

Als mijn geheugen me niet in de steek laat, moet het toch al een jaar of vijftien geleden zijn dat ik de allereerste versie van de Shark Shark EVO-GT kon testen. Best een revolutionaire helm op dat moment, want een kinstuk dat op twee punten scharnierde zodat je de hele handel in je nek kon leggen was toen helemaal nieuw. Roof had wel iets gelijkaardigs – dat kon je toen niet echt een toerhelm noemen, al heeft het merk met de Desmo intussen ook een volwaardig toermodel in het gamma.

Vrij van kinderziekten was die eerste Shark EVO-GT allerminst. Zo herinner ik mij dat bij een rood verkeerslicht het vizier het luchtruim koos toen ik de helm openklapte. Vijftien jaar en een aantal versies later draait het bij de Shark EVO-GT nog altijd om twee scharnierpunten. Dat systeem bezorgt de Shark EVO-GT een joekel van een voordeel in vergelijking met de meeste andere systeemhelmen op de markt. Daarbij klap je het frontstuk immers gewoon naar boven zodat het ‘bovenop’ je helm komt te staan en daar flink wat wind vangt. Het dubbele scharniersysteem van de Shark EVO-GT zorgt ervoor dat je het kinstuk helemaal naar achteren kunt klappen, waar het geen wind vangt.


Oogt dat op papier als een groot voordeel, dan kan je meteen ook het grootste nadeel al bedenken: wat weegt een helm met zo’n ingewikkeld scharniersysteem? Voor een Shark EVO-GT in maat Medium geeft Shark 1.650 gram op, mijn keukenweegschaal houdt het op 1.710 gram. Da’s best een flink gewicht op je hoofd, maar zowel gesloten als met het kinstuk naar achteren geklapt voelt de helm niet echt zwaar aan op je hoofd. Het is uiteraard geen carbon integraalhelm, maar storend is het gewicht niet.

Het klapsysteem met dubbele scharnieren werkt naar behoren en een stuk trefzekerder dan vijftien jaar geleden, al wil dat niet zeggen dat het helemaal vrij van zonden is. Wat me mateloos irriteert is dat als je het kinstuk van de EVO-GT naar achteren klapt, meteen ook het vizier omhoogklapt en omgekeerd geldt dat evenzeer: heb je het vizier naar beneden terwijl je het kinstuk naar voren roteert, dan klapt het omhoog. Rotvervelend is dat. Want rij je de snelweg op en beslis je na een paar honderd meter om de helm te sluiten, dan zit je een paar tellen later vol met je snuit in de rijwind. Bummer.


Een tweede minpunt van de constructie is dat het vizier niet perfect op de helm aansluit. Bij een eerste testhelm had ik last van regenwater dat langs de binnenkant van het vizier naar beneden liep. Die eerste testhelm ging retour naar Shark, waarna ik een nieuw exemplaar kreeg … maar ook die Shark EVO-GT houdt het binnenin niet droog als de hemelsluizen opengaan. Minder erg dan bij de eerste helm, maar nog altijd genoeg om vervelend te zijn.

Het vizier biedt een groot blikveld en een Pinlock is altijd een garantie op een dampvrij zicht. Het zonnevizier is groot (zonder de neus te raken) en voelt kwalitatief aan. Omwille van de up/down-constructie van het kingedeelte kon Shark niet anders dan de bedieningsknop voor het zonnevizier bovenop de helm positioneren. Daar is de knop weliswaar gemakkelijk bereikbaar, maar iedere keer als je ‘m bedient zit je met je hand vol in de rijwind.


De twee ventilatiekanalen op de bovenkant van de helm zijn verrassend efficiënt, het geluidsvolume in de helm hangt in grote mate af van de wangkussens die je gebruikt. Met de 15 mm wangkussens was de helm nog vrij lawaaierig, met de 25 mm kussens valt het geluidsniveau heel goed mee. De Shark EVO-GT wordt sowieso geleverd met de dikke en de dunne wangkussens, dus je kan kiezen. De zachte voering is uiteraard uitneembaar. De pasvorm is vrij rond, eigenaars van een ovalen hoofd kunnen op langere ritten een drukpunt op het voorhoofd ervaren.

Al met al merk ik dat ik de EVO-GT het liefst draag in de zomer. Met het frontstuk naar boven/achteren geklapt is de EVO-GT een comfortabele jethelm; de mogelijkheid om de boel dicht te klappen op een stuk snelweg is dan een grote meerwaarde. Of anders gezegd: voor mij is de EVO-GT veel meer een jethelm die je ook dicht kunt dragen dan een systeemhelm die je ook als open helm kunt gebruiken.

Er is keuze uit vijftien kleuren en designs, alle helmen worden geleverd met een zonnevizier en helder vizier met Pinlock Max Vision. Optioneel zijn er ook spiegelvizieren met Pinlock-voorbereiding (84,80 euro) en donkere anticondens vizieren (74,20 euro) beschikbaar. De wangkussens hebben altijd een uitsparing om de beentjes van een bril vlot te laten passeren.

Prijs: € 449,99 (effen mat of glanzend), € 479,99 (designs)

Getest door: Bart De Schampheleire

Maten: XS-XL + King Size (XL met extra ruimte bij de wangen) | Meer info: Shark helmets

Fotografie: Shark, Peter Naessens, Georges Deswijzen

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.