De EXO-2000 EVO AIR is een racehelm pur sang. Ik viel meteen voor deze ‘Brutus’ kleurstelling omdat ik er een knipoog in zie naar de Doohan-replica, maar dan veel moderner en uitdagender. De schaal is een mix van glasvezel, carbon en composietmateriaal. De combinatie van deze materialen garandeert enerzijds maximale veiligheid, en anderzijds een zo licht mogelijke helm (1.380 gram). De EXO-2000 EVO AIR werd uitgebreid getest voor hij op de markt kwam, zowel in de windtunnel als op het hoofd van MotoGP-rijder Alvaro Bautista. Die durft nogal eens tegen de vlakte gaan, iets wat ik gelukkig niet heb moeten testen. De aerodynamica heb ik dan weer wel uitgebreid getest, en daarmee zit het helemaal goed. De binnenvoering is vervaardigd uit Kwikwick3, dat ervoor zorgt dat zweet netjes afgevoerd wordt. Bovendien kan je de wangkussens er in een oogwenk uithalen dankzij de twee noodlussen aan de onderkant – een handig hulpmiddel voor de hulpdiensten, al hopen we natuurlijk van harte dat je ze nooit nodig zal hebben. De EXO-2000 EVO is ook voorzien van Kwikfit-uitsparingen, waardoor brildragers hun bril makkelijk en zonder forceren kunnen opzetten. De binnenvoering voelt aangenaam aan, maar kan voor wat ongemak zorgen als je de helm lange tijd aan een stuk door draagt. Na een hele dag circuitrijden vielen de kussens voor mij wat dun uit en kreeg ik last van mijn voorhoofd. Het vizier wordt standaard met een Pinlock geleverd. Wel een minpuntje bij het openklappen: als je het vizier op de eerste stand opent, zit de rand van het vizier precies op ooghoogte. Vervelend als je onderweg bent en toch wat rijwind wil binnenlaten. Scorpion blijft uniek door zijn pompsysteem, dat je toelaat om de pasvorm telkens opnieuw perfect aan te passen zodat de helm nauw aansluit. Geniaal in al zijn eenvoud. Zoals het een goeie integraalhelm betaamt, is hij voorzien van een dubbele-D-sluiting en prima ventilatie.
Hijs de vlag: Ducati Panigale V4 Tricolore komt eraan!
Met slechts 1000 stuks die geproduceerd worden is de Panigale V4 Tricolore een machine voor de échte liefhebber, niet voor de massa. Sinds 1984 past