Scorpion EXO-2000 Evo Air Cup

Een knaller in onze helmenkast – vooral qua looks. Op de matzwart-parelmoerpaarse basislaag valt helemaal niets af te dingen, het goudkleurig iridiumviziertje met pinlock ziet er in de ogen van deze twintiger echt prachtig uit en is voorzien van een handige stelknop om het op een kiertje open te zetten. Top! Alleen de zwarte hoogglans plastic ventilatieknopjes op de bovenzijde en het (nogal brede) kinstuk ogen en voelen bij verschuiven een tikkeltje goedkoop. Al betekent dat dan weer niet dat de ventilatie niet voldoet, integendeel: onwaarschijnlijk hoeveel lucht er door de helm jaagt als je alle sleuven openzet. Wij hebben er de hele zomer mee doorgereden en zelfs aan enkele endurancewedstrijden deelgenomen – doorgaans niet het soort waarin je geen druppel zweet laat – maar de (verkoelende) voering van de EXO-2000 werd nooit drijfnat. Ook niet door de regen overigens, met dank aan ‘t prima functionerende Ellip-Tec-systeempje. We besparen jullie de details, maar het komt erop neer dat het vizier een-voudig te verwijderen en vervangen is (quick-release) én dat het vizier door het systeem te allen tijde perfect tegen de rubberen afsluitrand gedrukt wordt – een water- en winddicht systeem. Qua comfort zit je met de EXO-2000 eveneens goed; de combinatie van de zachte voering en het oppompbare Airfit-systeem zorgt ervoor dat hij altijd perfect aansluit. Het grote minpunt van deze helm was voor mij de geluiddemping: die zou ik op z’n best als ‘matig’ bestempelen. Gezien de race- of sportinsteek is dat ergens normaal – geluiddemping is nu niet meteen prioriteit in de racerij – maar als je ‘m dagelijks gebruikt, kan je maar beter een kwalitatieve set oordopjes meenemen. Voor zover je dat nog niet deed, uiteraard. Kort samengevat: prijs/kwaliteitsgewijs zeker het overwegen waard, wij zetten ‘m met plezier op het hoofd.

Prijs: € 399,95 | Getest door: Jelle Verstaen | Maten: XS-XXL |
Meer info: www.scorpionsports.eu

Deel

Gerelateerde artikels

Joost column

Gewoon op vakantie

Niets is dit jaar zo veranderlijk als het weer, maar mijn brakke geest valt evenmin te peilen. Verkondigde ik onlangs nog vol elan dat in

Ducati Panigale V4 S 2025

La Bomba: 2025 Panigale V4 (S)!

Terwijl andere fabrikanten hun superbike-aspiraties langzaam maar zeker aan het afbouwen zijn, pakt Ducati even vrolijk door. Kwestie van je afkomst niet verloochenen natuurlijk. Ziehier