Royal Enfield: komt er een flattracker?

Wel, beste Watson, daar begint ‘t zo stilaan wel op te lijken. Het merk liet onlangs een custom flattracker – de Twin Tracker – bouwen in het Britse hoofdkwartier én vlakbij het hoofdkwartier van Royal Enfield in India werd een flattrack-school geopend, de toepasselijk genaamde Slide School. Laat ons vooral hopen dat één en één twee wordt, dit keer.

Het custommodel dat we hier zien heeft als basis namelijk een door S&S getunede, Royal Enfield 650 twin, voorzien van raceluchtfilters en een op maat gemaakte hoge uitlaat. Ook het geborstelde frame en de alu swingarm worden over het Kanaal gebouwd door Harris Performance – eigendom van, jawel, Royal Enfield. Veringspecialist Öhlins stond in voor de afvering, waarbij voor een monoshock in plaats van stereovering werd geopteerd en voor 19-inch wielen (in plaats van 18”) werd gekozen. Het bescheiden plaatwerk is dan weer binnenshuis ontworpen en geproduceerd.

Naast deze 650 flattracker presenteerde Enfield tijdens Rider Mania (in Goa, India) onlangs een lichte flattracker met het blok van de Himalayan (een 410cc mono) aan boord: de FT 411 Special. Die laatste pakt eveneens uit met een S&S-beurt, K&N luchtfilters, carbon kuipwerk en een rijklaargewicht van 164 kg. Of beide machines ooit in productie gaan en in Europa belanden? Liever wel!

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse