Royal Enfield Classic 500 Tribute: passend afscheid van een icoon

Sinds z’n herlancering in 2008 veroverde Royal Enfield met z’n “Unit Construction Engine” 500 – de inmiddels alom gekende 500 cc eencilinder met geïntegreerde versnellingsbak – de wereld opnieuw. En hoewel dat blok met elektronische injectie best modern was, zal de dappere mono 500 met z’n bescheiden 27 pk en opvallend lage verbruik de Euro5-norm niet halen. Vanaf volgend jaar verdwijnt de Classic 500 dan ook uit de catalogus.

Maar niet zonder een waardig afscheid: Royal Enfield heeft 1.000 unieke Tribute-exemplaren gebouwd, waarvan er slechts enkele naar de Benelux komen. De kenmerkende UCE 500cc 1-cilinder met zijn onmiskenbare gepruttel zal in de Classic 500 Tribute-versie voorzien van een volledig zwarte kleurstelling die de tijdloze esthetiek van de motor extra in de verf moet zetten. 

 class=

Elke Classic 500 Tribute wordt met de hand gemaakt in de Royal Enfield fabriek in Tiruvottiyur, die een historie van meer dan 65 jaar met zich meedraagt en tevens de geboorteplaats is van vele Bullets en andere Royal Enfield-modellen. De pinstripes op de benzinetank van de Classic 500 Tribute zijn met de hand geschilderd en elke Tribute wordt genummerd op het accudeksel.

 class=

Voorts wordt de Classic 500 Tribute Black af-fabriek uitgerust met een luxueus zadel voor zowel de rijder als de bijrijder, originele zijtassen in waterdicht en gewaxt canvas, en een set gefreesde alu RE Touring-spiegels.

 class=

De prijs van de Royal Enfield Classic 500 Tribute is in Nederland € 7.699 en in België € 6.499. Treuzel alvast niet om een van de weinige exemplaren op onze markt te bestellen…

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse