RGNT elektrische Classic & Scrambler

Het elektrische motormerk RGNT bestaat al sinds 2019, maar de Zweden komen nu met geüpdatete en vooral productieklare versies van hun Classic en Scrambler modellen.

Het is eens wat anders dan een futuristisch uitziende BMW, een minimalistische Zero of een sportief getinte Energica: elektrische motoren met een uitgesproken klassiek design. Best cool, of op z’n minst, zoals hier op de redactie droog werd opgemerkt, ‘los van die tweedelige Samsonite kofferset onder de tank zeker niet zo gek’.


De No.1 Classic SEL is RGNT’s zelfverklaarde ‘ode aan classic design’. Het merk gelooft in kleine (en dus lichtere) battery packs, omdat ‘de laadinfrastructuur zo stilaan volwassen wordt en elke muur tegenwoordig 3 220V-stopcontacten heeft’. Er wordt gefocust op het feit dat een lager gewicht de prestaties van de motor ten goede komen, maar het betekent natuurlijk ook dat je vaak aan de eh, stekker zult staan.


De No.1 Classic SEL is goed voor een topsnelheid van 120 km/u, een actieradius van 150 km, een piekvermogen van 21 kW. De 9,5 kWh batterij heeft 3 uur laadtijd nodig. Zithoogte bedraagt 830 mm. De No.1 Scrambler SEL heeft dezelfde tech specs, al kreeg de Ceriani voorvork een andere coating en vorkrubbers. Leuke feature is het gashendel dat in twee richtingen draait: draai je naar voren dan remt de motor af. Bij lage snelheid komt er geluid uit een speaker om voetgangers te waarschuwen voor de aankomende motorfiets.


RGNT benadrukt dat de motor erg low maintenance is, om het eigenaarschap zo makkelijk mogelijk te maken. Naast de gebruikelijke features zoals batterijstatus en locatie van de motorfiets, zorgt de RGNT App ook voor de nodige updates aan de motorfiets en wordt de eigenaar via de app begeleid in het laden om de levensduur van de batterij te optimaliseren.


Wie denkt zich alvast schrap te moeten zetten voor de prijs: dat ligt eigenlijk in de lijn der verwachtingen voor elektrische motoren die ook nog eens in gelimiteerde oplage (50 stuks) gebouwd worden. De No.1 Classic SEL kost 14.495 euro, voor de Scrambler tel je 15.495 euro neer. Bestellen doe je via de website, testrijden kan trouwens ook – al moet je daarvoor voorlopig nog even naar de flagship store in Parijs. Het dealernetwerk groeit wel gestaag, met intussen dealers in Nederland, Duitsland, Spanje…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red