Peek Polish: geen wondermiddel, wel efficiënt

Peek Polish

De winter heeft lang genoeg geduurd, tijd om de motor op te poetsen en weer de weg op te gaan. Mijn BMW GS A van inmiddels zes jaar oud heeft een paar pekelritten moeten doorstaan en daar werden de aluminium zijkoffers niet meteen vrolijk van. Benieuwd of Peek Polish ze weer aan het glanzen krijgt.

Peek Polish is een Nederlands product dat je online rechtstreeks bij de fabrikant kunt kopen. Op de site krijg je de indruk dat ze een ruim aanbod voeren want er zijn tabbladen ‘RVS poetsen’, ‘Kunststof poetsen’, ‘Aluminium poetsen’, ‘Chroom poetsen’, ‘Titanium poetsen’, ‘Koper poetsen’ en ‘Goud poetsen’. Op elk van de tabbladen kom je echter steeds terug bij het enige product dat Peek voert: Peak Polish dat je in een tube of in een blik kunt kopen. Het vloeibare polijstmiddel gebruik je op wat ruwere oppervlakken met een poetskwast, de poetspasta (tongbreker!) breng je met een vod aan.

Dat je iedere keer weer bij hetzelfde product uitkomt wekt niet bepaald vertrouwen op, onwillekeurig moet je denken aan de charlatans die op markten en huishoudbeurzen allesreinigers aanprijzen waarmee je een streep uit je onderbroek krijgt én de kroonluchter weer doet glanzen. Hmm…

Peek Polish

De aluminium zijkoffers van mijn GSA zijn in de loop der jaren flink doffer geworden en sinds vorige winter zijn ze ook wit gespikkeld van het zout. Peek Polish is een blauwe pasta die je met een doek aanbrengt en hard moet opwrijven. De pasta stinkt als het spul waarmee ik als kind 35 jaar geleden bij mijn oma het koper mocht/moest helpen oppoetsen en het wordt meteen ook even zwart. Zowel op de vod als op de koffer ligt er na een paar minuten flink schrobben een zwart laagje.

Wrijf je dat met een schone doek weg, dan ziet het aluminium er meteen een aantal tinten feller uit dan voorheen. Hoewel Peek Polish claimt dat ook de zoutspikkels zouden moeten verdwijnen met het product, is dat bij de eerste behandeling nog niet helemaal zo. Toegegeven, de spikkels zijn minder uitgesproken, maar ze zijn wel nog zichtbaar.

Een veel groter verschil zie ik als ik de binnenkant van de rechter zijkoffer behandel met de blauwe pasta (het lijken wel geplette smurfen als je het spul uit de tube knijpt). Door de hitte van de uitlaat en de uitlaatgassen is de binnenkant van de koffer bruin/zwart uitgeslagen, een afzetting die als sneeuw voor de zon verdwijnt als ik de Peek polish aanbreng. Echt spectaculair.

Peek Polish

Gemotiveerd door het prima resultaat op de linker zijkoffer neem ik ook de voorbochten van de uitlaten onder handen en daar werkt Peek minstens even goed. Gewoon wat spul aanbrengen en dan met een oude keukenhanddoek een lange lus maken om het goedje zo goed als mogelijk in te wrijven en te polijsten. De lichte corrosie en verkleuring maakt plaats voor mooi glimmende buizen, dolletjes.

9,95 euro voor een tube van 100 ml is beslist geen overdreven prijs voor een product dat wel degelijk werkt, maar tegelijk geen wonderen verricht. De koffers zijn na een eerste behandeling duidelijk meer gaan glimmen, de zoutspikkels zijn na die eerste passage met Peek Polish nog niet helemaal weg maar wel al minder prominent aanwezig. Een tweede behandeling met Peek Polish op heel fijne staalwol zou soelaas kunnen brengen, al ben ik er nog niet helemaal zeker van of ik dat wel aandurf. Best eens uitproberen op een binnenkant van een koffer waar het resultaat niet te zien is, mocht het tegenvallen.

Getest door: Bart de Schampheleire
Prijs: € 9,95 (tube 100 ml poetspasta) • € 14,96 (blik 250 ml polijstpasta)  
Meer info: http://www.peekpolish.nl/

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan