Nieuwe Yamaha MT-09: Lichter, sterker én Euro5

Acht jaar na de eerste kennismaking met de MT-09 is de sportieve naked nog altijd een van dé succesnummers in de Yamaha line-up. Maar stilstand is ook voor een MT-09 achteruitgang en dus komt Yamaha met een geheel nieuwe versie.

  • 119 pk
  • 189 kilo
  • 7% meer koppel
  • IMU met TCS, SCS, LIFT, QS, bochten-ABS en 3 rijmodi

Net als zoveel merken was ook Yamaha genoodzaakt om of modellen af te stoten of juist modellen een stevige opfrisbeurt te geven met het oog op de Euro5 emissie-eisen die vanaf volgend jaar ingaan. Hoog op het lijstje stond natuurlijk de MT-09, een van de belangrijkste modellen voor de Japanners en dé grote initiator van de o zo populaire MT-reeks. Dik 50.000 stuks heeft Yamaha alleen van de MT-09 al op de Europese markt gepompt, om het belang van de driepitter maar even te duiden.

119 pk

Wat is er nieuw? Om te beginnen is het blok flink beetgepakt. Volgens Yamaha werd de boring 3mm groter waardoor de cilinderinhoud groeide van 847 naar 889cc, dat is immers de makkelijkste manier om onder strengere restricties toch nog goede prestaties uit een blok te peuteren. Al lijkt het ons eerder om de slag te gaan, als we een rekensom boring x slag doen, maar goed. Nu, boring of slag, daar bleef het niet bij; krukas, nokkenassen, drijfstangen, vrijwel alle interne delen zijn vernieuwd en (vooral) lichter. In totaal zet de drie-in-lijn 1,7 kilo minder op de schaal dan z’n voorganger. Het topvermogen groeide met 4 pk tot 119 pk @ 10.000 tpm en het topkoppel – toch al een van de sterke punten van de triple – van 93 Nm is 1.500 tpm eerder beschikbaar.

Rijmodi

Zoals tegenwoordig gebruikelijk gaan de elektronica-registers flink open. Een nieuwe variant van de 6-assige IMU uit de R1 ondersteunt de rijder met traction control, slide control, lift control (anti-wheelie) en bochten-ABS, die weer samengebald worden in 3 rijmodi. De gasrespons moet een stuk beter zijn (we hopen het) met dank aan een nu volledig digitaal aangestuurde RbW-gasklep. Een up/down quickshifter is eveneens standaard op de MT-09.

Deltabox

Om de opgedirkte prestaties in goede banen te leiden werd ook het rijwielgedeelte vanaf de grond opnieuw opgebouwd. Het Deltabox frame doet het met 50% meer laterale flex voor meer stabiliteit en is – in combinatie met de nieuwe aluminium swingarm en subframe – in totaal 2,3 kilo lichter dan bij de oude. In totaal is de MT-09 met z’n 189 rijklare kilo’s 4 kilo lichter geworden. Prijs en levering volgen nog.

Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.