Nieuwe KTM 390 (en 125) Duke

KTM 390 Duke 125 Duke

KTM trapt het 2024 seizoen af met een geheel opgefriste (zeg maar compleet vernieuwde) 390 Duke. In z’n slipstream neemt de populaire A2 eenpitter de 125 Duke mee, gebouwd op dezelfde basis. De 2024 KTM Duke-modellen zijn vanaf deze maand verkrijgbaar. Duidelijk is dat de nieuwe 390 Duke uit een serieus ander vaatje tapt dan z’n voorganger, we nemen de belangrijkste vernieuwingen even met je door.

1 Nieuw frame
Voor 2024 is er een nieuw tweedelig ontwerp van het frame (net als bij de grotere Duke-broers), bestaande uit een geheel nieuw stalen vakwerkframe en een onder druk gegoten aluminium subframe. Deze combinatie verbetert de torsiestijfheid, wat samen met de nieuwe kroonplaten en een herziene offset moet zorgen voor een verbeterd rijgevoel en meer feedback van het chassis.

2 Lagere zithoogte
Het frame is gekoppeld aan een nieuwe, gebogen achterbrug en verplaatste achterschokdemper. Deze is excentrisch gemonteerd, zo ontstaat ruimte voor een grotere airbox en kon de zadelhoogte worden verlaagd. Dat moet het nieuwe Duke-ontwerp toegankelijker maken voor ook de kleinere hooligans.

KTM 390 Duke

3 Nieuw motorblok
De nieuwe LC4c-serie bestaat uit een 125cc, een 250cc (voor Azië) en het voor ons veruit belangrijkste 399cc motorblok. De krachtbronnen zijn volledig opnieuw ontworpen, met geoptimaliseerde cilinderkoppen en versnellingsbakken. Daarnaast voldoen ze aan de huidige Euro5.2-normen. Voor de 399cc LC4c eencilinder claimen de Oostenrijkers nu een topvermogen van 45 pk bij 8.500 tpm en een maximumkoppel van 39 Nm bij 7.000 tpm, wat een kleine toename is ten opzichte van de 44 pk en 37 Nm van de uittredende 390 Duke. De iets grotere cilinderinhoud is verkregen door de slag te vergoten van 60 naar 64 mm, de boring bleef 89 mm.

KTM 390 Duke

4 Hoge standaard
Alle modellen in de serie zijn standaard uitgerust met de nieuwste versie van Supermoto-ABS, 5” display en smartphoneconnectiviteit. Er is ook de mogelijkheid om een optionele Quickshifter+ te laten monteren.

5 Nieuwe looks
De 390 Duke, die van KTM nu de bijnaam ‘Corner Rocket’ heeft meegekregen, trekt de aandacht door langere tankspoilers, nadrukkelijk aanwezige luchtinlaten, grotere radiateurcovers en externe ledverlichting.

KTM 390 Duke

6 WP vering
De 2024 KTM 390 Duke beschikt ook over een 43 mm WP Apex Open Cartridge voorvork met vijfvoudige instelling op in- en uitgaande demping, terwijl de achterschokdemper met gesplitste zuiger precies naar wens ingesteld kan worden op basis van veervoorspanning en uitgaande demping.

7 TFT-display
Sla je het been over het nieuwe zadel dan word je verwelkomd door een volledig nieuw 5” TFT-display waarop je verschillende rijmodi kunt kiezen. Street en Rain zijn standaard, laatste serveert een aangepaste gasrespons en meer doortastende bochten-MTC. Het Track-display is voor het eerst beschikbaar op de KTM 390 Duke. Deze standaardfunctie biedt een vergrote toerenteller, launch control (welja) en zelfs een laptimer.

KTM 390 Duke

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red