Terwijl iedereen staat te popelen om de nieuwe BMW R 1300 GS te zien, teasen de Duitsers eerst nog met een nieuwe, stevig geüpdatete F 900 GS, F 900 GS Adventure en F 800 GS, die respectievelijk de F 850 GS (Adventure) en F 750 GS zullen vervangen.
Het is vooral de F 900 GS die meteen in het oog springt; met een nieuw, dynamisch, slanker, moderner en – nog eentje dan – ook stoerder uiterlijk dat meteen aansluit bij de Ténéré’s en DesertX’en van deze wereld. Ook op papier valt een en ander op, met name dat er ten opzichte van z’n voorganger zomaar eventjes 14 kilo overboord gegooid werd.
De plastic brandstoftank (14,5 liter, een halve liter minder dan de F 850 GS) weegt 4,5 kg minder dan de stalen tank van het uitgaande model, terwijl een volledig nieuwe achterpartij nog eens 2,4 kg gewicht bespaart. Ook de Akrapovic uitlaatdemper is lichter; 1,7 kilogram om precies te zijn. Belangrijk is dat deze onderdelen vrij hoog op de motor zitten en dus met hun afslankkuur het zwaartepunt gunstig zullen beïnvloeden. Dat is mooi meegenomen als je over een lastig paadje schommelt terwijl de nieuwe Showa voorvork instaat voor het verwerken van de hobbels.
De F 900 GS en F 800 GS sluiten qua uiterlijk dan wel dicht aan bij hun voorgangers, de modelnamen geven aan dat de cilinderinhoud van de paralleltwin (nog steeds met twee balansassen om trillingen tegen te gaan) is toegenomen, en wel van 853 naar 895cc. Met een ontstekingsinterval van 270/450 graden claimt BMW dat de allroads er ook akoestisch een stuk op vooruit zijn gegaan.
De F 900 GS en F 900 GS Adventure zijn allebei goed voor 105 pk, terwijl de F 800 GS een nette 87 pk levert. Het maximumvermogen ging dus bij allebei met 10 pk de hoogte in, terwijl de grotere cilinderinhoud logischerwijs ook een hoger en breder uitgesmeerd koppel met zich meebrengt.
De F GS-modellen krijgen standaard de rijmodi Rain en Road mee (Pro blijft optioneel); verder zien we naast hellingshoekgevoelige tractiecontrole (DTC) en dito ABS Pro-systeem ook BMW’s dynamische remlicht dat achteropkomend verkeer waarschuwt bij een bruuske remactie. Voor BMW’s elektronische vering (Dynamic ESA) moet je in de optielijst duiken.
Leuk, al die Dynamic ditjes en datjes, maar wij zijn toch vooral benieuwd of de F 900 GS en z’n Adventure-tegenhanger ook een dynamischer stuurgedrag zullen vertonen dan hun voorgangers. De ergonomie zou nu wel meer op meer offroad-gebruik gericht zijn. Lagere voetsteunen in combinatie met een hogere stuurpositie en het nieuwe, slankere design van de brandstoftank moeten rechtopstaand rijden op ruw terrein makkelijker maken.
Elk van de nieuwe GS-modellen uit de F-reeks beschikt standaard over een 6,5 inch TFT-scherm met connectiviteit (al moet je voor de BMW Motorrad Connected Ride wel nog even de optie ‘navigatievoorbereiding’ aanvinken). Verder nog standaard op de F 900 GS is een multifunctionele houder voor navigatie – of een actiecamera, als je echt avontuurlijk wil doen. Hoe, eh, avontuurlijk de prijs is, daar hebben we nog even het raden naar; net als naar de beschikbaarheid.