New metal: Kawasaki Versys 1100

Kawasaki Versys 1100 SE

Sinds de introductie van de Versys 1000 in 2012 gunde Kawasaki zijn 17” hoogpoter al meerdere updates en verschillende versies, het blok bleef evenwel de bekende vier-in-lijn van 1.043cc. Voor de 2025-versie van de Versys evolueert die vierpitter naar 1.099cc en gaat de grootste Versys voortaan als Versys 1100 door het leven.

De 56 extra cc’s haalt Kawasaki uit een drie millimeter langere slag, het resultaat is dat het maximumvermogen van 120 naar 135 pk stijgt. Cijfers plakken ze er bij Kawasaki nog niet op, maar ook het koppel zou erop vooruit moeten gaan omdat de inlaatkelken van de twee binnenste cilinders van het nieuwe blok 45 mm langer zijn dan die van de twee buitenste cilinders.

De quickshifter werkt al vanaf 1.500 toeren per minuut en de overbrengingsverhoudingen van de hoogste versnellingen werden aangepast. Een secundaire balansas moet de trillingen dempen, Kawasaki monteerde een zwaarder vliegwiel en de uitlaten van de cilinders 1-4 en 2-3 zijn met mekaar verbonden.

Omdat de Versys 1100 beter presteert dan de 1000 werd een oliekoeler aan de motor toegevoegd, de achterste remschijf groeide om dezelfde reden van 250 naar 260 mm. Het spreekt voor zich dat het elektronisch motormanagement aan de vernieuwde krachtbron is aangepast. Op vlak van rijwielgedeelte en afwerking blijft de grote Versys op een paar details na onveranderd.

Deel


Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed

Ultiem veilig is het misschien niet, handschoenen die stoppen bij de pols. Ga je op je giechel, dan zijn je