Hoe zou het nog met MV Agusta zijn, zou een mens in de nasleep van het KTM-debacle kunnen denken. “Best goed”, antwoordt Luca Martin, Executive Director van MV Agusta S.p.A., in een zogenaamde ‘Mid-Year Update’. Volgens Martin zal MV Agusta op de Eicma dit jaar een high performance motorblok van de volgende generatie voorstellen en wordt op dezelfde motorbeurs een compleet nieuwe machine gepresenteerd.
Misschien nog even opfrissen hoe de recente geschiedenis van MV Agusta er uitziet. In november 2022 nam KTM AG 25,1 procent van de aandelen van MV Agusta over, in maart 2024 deden Pierer en co er nog een financiële schep bovenop en hadden ze 50,1% van de MV aandelen in handen. Waarop Hubert Trukenpolz CEO van MV Agusta werd.
Toen eind 2024 duidelijk werd hoe slecht de financiële situatie bij KTM wel was, voorspelden velen al dat MV de grote verdwijntruc opnieuw zou bovenhalen. En jawel, eind januari 2025 verkocht Pierer Mobility zijn belang van 50,1% van MV Agusta aan The Art of Mobility, het bedrijf van MV’s vorige eigenaar Timur Sardarov. Het goede nieuws voor MV was dat het daarmee niet verder meegezogen werd in de malaise van KTM, keerzijde van de medaille was dat Sardorov en co hun boontjes weer zelf moesten zien te doppen. In zijn Mid-Year Update geeft Luca Martin als Executive Director nu aan dat het goed gaat met MV.

Nieuwe motor, nieuw blok, nieuwe prijzen
“De afscheiding van KTM verloopt soepel met een gegarandeerde continuïteit op alle vlakken. Om onze internationale groei te realiseren openen we regionale kantoren in Europa, Amerika, Oceanië en Azië en zullen we nieuwe overeenkomsten met importeurs afsluiten. De samenwerking met het huidige dealernetwerk blijft behouden en voor de toekomst kijken we naar nieuwe dealers in belangrijke markten. Momenteel worden spare parts nog via het KTM-netwerk verstuurd. We werken echter aan een partnership waarmee we de logistiek van de onderdelen wereldwijd zelf kunnen opzetten, dit moet tegen eind 2025 klaar zijn”, volgens Luca Martin.
Het Centro Stile, de designafdeling, is intussen teruggekeerd naar de fabriek in Schiranna waar de productie gereorganiseerd is in functie van een betere efficiëntie. Om het vertrouwen van de klanten op te krikken is de garantietermijn op een aantal modellen intussen opgetrokken naar vijf jaar, om de MV’s betaalbaar te houden (of terug betaalbaar te maken, het is maar hoe je het bekijkt) worden de prijzen bijgesteld en biedt MV zijn klanten verschillende financieringsmogelijkheden aan. Last but not least kondigt Martin voor de Eicma 2025 een compleet nieuwe motor aan, een machine die voor slechts 1% bestaat uit onderdelen die al in andere MV’s worden gebruikt. Alsof dat nog niet genoeg is, belooft Luca Martin tegen de Eicma ook een volledig nieuwe high performance krachtbron.
