MV Agusta Turismo Veloce in het nieuw

Ook MV Agusta grijpt de noodzakelijke Euro5-normering aan om z’n gamma even op te poetsen. Na de recent opgeblonken Superveloce en Superveloce S, krijgt nu ook het meer op reizen beluste broertje een voorzichtige make-over. Zowel de Turismo Veloce Rosso, Lusso, Lusso SCS als de RC SCS worden aangepakt; zowel onder- als bovenhuids.

Eerst en vooral krijgt de 798cc driepitter met contraroterende krukas de verplichte EU5-stempel, dankzij een volledig nieuw uitlaattraject (inclusief de nieuwe, hoekige dempers), interne componenten met een lagere wrijving en nieuwe injectoren. Zo zou de nieuwe liefst 12 procent meer koppel genereren tussen de 3.000 en 6.000 toeren, met een maximaal koppel van 80 Nm bij 7.100 omwentelingen en een piekvermogen van 110 pk bij 10.150 tpm. Daarnaast kreeg het blok een bijgespijkerde EAS 3.0-bak, met onder meer nieuwe versnellingsverhoudingen en ditto sensor, en pakt de Turismo Veloce uit met een nieuwe IMU, Continental MK100 bochten-ABS, tractie- en cruisecontrole en een herbekeken semi-actieve Sachs-ophanging.

Die laatste ingreep is overigens niet de enige met het oog op een zo comfortabel mogelijke trip. Zo komt het zadel 20 mm lager te staan. Daardoor wordt de kniehoek wat scherper, maar zit je ook iets meer rechtop aan het stuur. Het 5,5-duims TFT-schermpje (met MV Ride-connectiviteit) dat we eerder op de Brutale 1000 RR zagen, komt z’n kleinere voorganger vervangen en ook het windscherm volgt die trend. Het kleine sportwindschermpje van de afzwaaiende Turismo Veloce krijgt er een flink stuk glas bij en is nu verstelbaar.

 class=
‘Basismodel’ Turismo Veloce Rosso

Rosso
Zoals bij alle MV-families is de Rosso anno 2021 het basis- of instapmodel van de reeks, die je herkent aan z’n felrode pels, maar ook aan z’n minder copieuze uitrusting. Zo is de Rosso de enige van de familie die ‘t zonder de semi-actieve vering doet, maar in de plaats daarvan een dikke Marzocchi UPSD-vork onder de neus en een Sachs monoshock onder de billen krijgt.

 class=
Turismo Veloce Lusso

Lusso (SCS)

Een trapje hoger vinden we de Lusso, die standaard met handvatverwarming, een centrale bok, MV’s trackingsysteem én de semi-actieve vering uit de fabriek rolt. Vanop een afstandje herken je ook de two-tone kleurstellingen van de Lusso’s. Meervoud, jawel, want deze telg heeft ook een SCS-versie met de inmiddels goed ingeburgerde, automatische Rekluse-koppeling. Behalve aan het knap opengewerkte koppelingsdeksel, kan je de zo’n SCS ook spotten door naar de achterzijde te loeren: deze versie komt namelijk standaard met een harde kofferset (en bijbehorende 8 kilogram aan surplus).

 class=
Turismo Veloce Lusso SCS

RC SCS

De ‘ultieme’ Turismo Veloce krijgt de letters ‘RC’ op de bast gestempeld, maar is onderhuids eigenlijk een Lusso SCS. Het ‘Reparto Corse’-gedeelte zit ‘m in de pittige kleurstelling én het feit dat je met deze telg een relatief uniek stuk in huis haalt: van de RC SCS worden slechts 150 stuks gebouwd. Welke van de reeks jij in huis hebt, staat op een plaatje in de stuurklem geschroefd.

 class=
Gammatopper Turismo Veloce RC SCS

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red